- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fjortende aargang. 1903 /
273

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Carl W. Schnitler: Brygge. «L’exposition des Primitifs flamands». II (Forts.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

18 Samtiden. 1903.
Brygge.
mands lærervirksomhed havt saa enorme følger som her.
Hele den følgende del af denne nederlandske kunstepoke
bærer den karakter, som v. d. Weyden paatrykte den. Ma
lerne var alle hans direkte eller indirekte elever. Alt det übe
hjælpelige og keitede, det yndefuldt naive, det dybt religiøse
stammer langt mere direkte fra Roger end fra v. Eyck. Vi
har i det foregaaende søgt at karakterisere Rogers stil, som
jo formelt danner et tilbagefald fra v. Eyck. Det vil derfor
være överflödigt at gaa nærmere ind paa de følgende malere,
hans elever. De blot fortsætter ham.
Nederlandene var paa den tid Nordeuropas første kunst
land. Ogsaa for udlandet, endog Spanien og Frankrig, men
især Tyskland blir Rogers indflydelse epokegjørende. Tysklands
bedste kunstnere inden Durers, Holbein d. y.s og Cranachs
tid, mænd som Schongauer fra Colmar, Zeitblom fra Ulm,
Wohlgemuth fra Niirnberg (Durers lærer), Holbein d. æ. og
Burckmair fra Augsburg, er alle paavirket af ham, og den
mandige nederlandske stil har derigjennem bragt fasthed ind
i det gemytfulde, men formløse tyske maleri og har grund
lagt dets kommende blomstring.
Denne Rogers vældige indflydelse maa forøvrigt ogsaa
sees i sammenhæng med den netop nu ca. 1450 begyndende
og kraftig opblomstrende træsnit- og kobberstik-kunst, som i
uoverskuelige masser bragte de store mestres mest populære
billeder udover landene til det store læseukyndige, billedhung
rige folk. Man vil i vore dage have vanskelig for at indse,
hvilken revolutionær omveltning dette forhold maatte med
føre for al billedkunst, hvordan det bidrog til at popula
risere kunsten og til at udbrede de enkelte karakteristiske
stilretninger. Med hensyn paa Rogers ovenfor berørte
folkelig anlagte kunst tager dette sig uvilkaarlig ud som «et
tilfælde, der ser ud som en tanke». Roger v. d. Weyden
døde i Briissel 1464. Han var byen Brussels stadsmaler.
Som Jan v. Eyck var han i hertugens og høitstillede mænds
tjeneste, saaledes hos hertug kansler Nicolais Rollin,
der af J. v. Eyck bestilte den vidunderlige madonna i Louvre,
af v. d. Weyden hans hovedverk, dommedagsbilledet (Beaune).
Videre malte han for Karl den dristige’s kammerherre og
«den gyldne Vlies»s skatmester Pierre Bladelin, i hvis karak
terfulde portræt hele den nøkterne, macchiavellistiske tid
afspeiler sig (udstillet, tilh. R. v. Kauffmann, Berlin).
273

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:20:29 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1903/0283.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free