- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Fjortende aargang. 1903 /
277

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Carl W. Schnitler: Brygge. «L’exposition des Primitifs flamands». II (Forts.)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Brygge.
frænde, Fra Angelico da Fiesole, denne sværmeriske selvfor
dybelse for at uddrive hver selvisk tanke, denne uudtømme
lige kjærlighed til alt skabt i Guds billede. Derfor virker
ogsaa Memlings verk som en stille, lukket helligdom midt i
dette rædslernes aarhundrede, et sjælens allerhelligste, hvor
al verdens larm tier, hvor der drømmes, tilbedes, hvor denne
følelsens mystik fortryller ens syn paa alle omgivelser. Der
for har han heller ikke de andres gjennemtrængende blik
paa naturen. Han er vistnok i strengeste forstand realist,
som det kunde sees af de vidunderlig sjælfulde portræter (tilh.
(museernc i Brygge og Haag, Mr. Salting, London, Ba
ron Oppenheim, Køln); men hans eget følelsesfulde tempera
ment virker uvilkaarlig paa hans opfatning af naturen
han idealiserer den til en vis grad saa alle figurer faar
den samme mygt-kvindelige, langstrakt-ovale type, mangler
hans samtidiges mandige energi, indtrængende vederheftighed.
Derfor faar man ogsaa et indtryk af forløftelse ved at se
det udstillede kolossaltriptykon «Kristus i himmelglorien»
omgivet af 16 lovsyngende og spillende engle, alle i legems
størrelse (Antwerpen). Denne maalestok er enestaaende i
Memlings produktion og uhyre sjelden i den hele skoles,
hvisalmindeligesvaghedforraader sig ogsaa her: den,undtagen
hos v. Eyckerne, almindelige mangel paa egentlig monumental
opfatning og fremstillingsevne. Den miniaturbeslegtede teknik
harmonerer ikke med fremstillingen af legemsstore figurer.
Er v. Eyck den store epiker og v. d. Weyden dramatikeren,
saa er Memling skolens store lyriker. Deri bestaar det nye,
han bragte. Og særlig staar Memling fjernt fra alt, som er be
slegtet med begrebet majestæt.
Alle Johanneshospitalets og museets billeder var flyttet
over i udstillingsbygningen. Der var fløialteret med Sta.
Catharina’s underbare egteskab, fløialtrene med kongernes
tilbedelse, med madonna og Martin van Nieuwenhove, med
korsnedtagelsen o. m. fl. Og først og fremst det verdensbe
rømte Ursulaskrin, som gjemte helgenindens relikvier og er
prydet med hendvende oljeminiaturer af Sta. Ursula og de
elleve jomfruers reise til Rom og martyrdød. Endvidere alle
de andetstedsfra udlaante billeder, særlig en række madonna
bil, eder, smaa sværmeriske lyriske digte, der sammen med
alt det andet frembragte et vidunderlig stemningsfuldt total
billede af aarhundreder gam mel, krystalliseret poesi.
277

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:20:29 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1903/0287.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free