- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femtende aargang. 1904 /
436

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Erik Givskov: Kina og Frankrige. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Erik Givskov.
uholdbar denne var. Og verden vilde have sluppet for megen
jammer, der er bleven retfærdiggjort ud fra denne teori.
Thi Kina er et levende,, myldrende bevis paa, at hvert par
arme, der kommer ind i verden, lettelig kan skaffe føde til
den dertil hørende mund, nåar blot ikke staten ved fordær
velige love afskjærer disse arme fra adgang til naturens
verksted jorden.
Og dette bevis er ikke tilfældighedernes verk. Kina af
idag med sine overstrømmende millioner er fremgaaet af
en maalbevidst bestræbelse hos landets statsmænd gjennem
aartusender for at bevirke det opnaaede resultat. Regjerin
gen har bestandig været klar over, at en ligelig velstands
fordeling betyder en talrig befolkning, og at en talrig befolk
ning saaledes betyder lav og retfærdig beskatning og ikke
desto mindre rigelige statsindtægter. Fra tidernes morgen
gjenlyder denne samme grundakkord i alle de kinesiske
statsmænds udtalelser. I det 12te aarhundrede f. Kr. erklærer
keiseren, «at folkets natur er god, det kan kun ødelægges
ved ydre omstændigheder; thi landets trivsel skyldes folket,
medens dets ulykke skyldes de styrendes uvidenhed og för
seelser». Og altid bevaredes en klar forestilling om, at rig
dom og fattigdom er korrelative onder. «Naar en mand
lever i lediggang, dør en anden af sult.» «Naar den rige
spiser lammesteg, kan den fattige ikke spise bedekølle.»
Derfor maa en ligelig fordeling af landets jord vedligeholdesr
thi «forbrydelser udspringer af armod, armod er utilstræk
kelige næringsmidler, utilstrækkelige næringsmidler er for
sømmelse af landbruget».
Man lærer stundom en del af ordsprog. Der er et saa
dant kinesisk ordsprog: «Naar sverdene er rustne og spa
derne blanke, fængslerne tomme og kornmagasinerne fulde,
templets trin bedækkede med smuds og retssalens forgaard
bevokset med græs; nåar lægen gaar tilfods og bageren
rider, nåar oldinge og børn sees overalt, da er landet vel
regjeret.» Hvor er der i et land med saadanne anskuelser
plads for Malthus og hans barbariske teori om nødvendig
elendighed. Men der er rigtignok heller ikke plads til para
siter, til hvern den værdige pastor Malthus kom med en
letnemmet trøst for deres overmaal og andres savn af denne
verdens goder. Enhver maa arbeide, og alle arbeider de.
hver paa sin egen jord, arbeider med en omhu og kjærlig-
436

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:21:14 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1904/0444.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free