- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femtende aargang. 1904 /
572

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andreas Aubert: Et brev fra Adolph Tidemamd

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Andreas Aubert.
kunst og kunstbetragtning» som dreier sig om kunstens
forhold til nationen, og som i væsentlige punkter gaar bent
mot Dietrichsons kunstbetragtning i disse avhandlinger.
Og netop omkring Tidemands ægte og alvorlige person
lighet: hans fremragende kunstnerstilling, hans tvedelte
standpunkt som tysk-norsk kunstner, maatte meningerne
bryte sig skarpest. Tidemand var alt stillet i forgrunden av
Dietrichson. Og just i Tidemands kunst maatte Lange finde
det mest slaaende eksempel til at klargjøre det som laa ham
stærkest paa sinde.
Dette ordskifte mellem de to unge kunsthistorikere er
interessant i flere henseender, fordi det kaster lys over et
betydningsfuldt avsnit i skandinavismens og den skandi
naviske kunsts historie.
Her faar det være nok at meddele hovedpunktet i Langes
polemik.
Dietrichson hadde fremhævet de danskes avspærrings
system som en ensidighet og en fare, og mot de danskes
avspærring stillet de svenskes og de norskes frie skolegang
ute i Europa, paa samme tid som han medgav at de svenske
og de norske dog hadde noget at lære av de danskes selv
stændighet. I dette motsætningsforhold saa han en betin
gelse for deres omgaaen i en høiere enhet.
Bent imot dette hævder Lange, at de norske og de
svenske først maa utvikle sin egen eiendommelighet og lære
at være helt sig seiv. Før det kunde være tale om «ideelt
at udfylde hverandres ensidigheder», maatte de tre ländes
kunst «leve sit eget liv og sin idés liv, vel ikke i jomfruelig
afsluttethed, men i mandig karakterfuldhed og bestemthed».
Hvad Dietrichson opstiller som særkjendet for den norske
og svenske kunst er ikke, hævder Lange, «denne eller hin
skjønne og karakterfulde ejendommelighed ved de virkelig
glimrende talenter som findes mellem norske og svenske
kunstnere, men det er selve den norske og svenske kunsts
mangel paa karakter, det er dens skyggeside, det er den om
stændighed, at Norges og Sveriges kunst endnu saa lidet
er arbejdet sammen med sit folk og land, endnu i saa ringe
grad er knyttet til sit hjem eller traadt i sit folks tjeneste,
eller at den ialfald i denne henseende væsentlig staar tilbage
for Danmarks kunst; det er kort sagt, den omstændighed,
at den kunst, som øves af norske og svenske kunstnere,
572

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:21:14 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1904/0580.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free