- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Femtende aargang. 1904 /
635

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jens Thiis: Et opgjør

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Et opgjør.
fortælle historien om experten og hans fund. Den lyder
saaledes:
Fundet bestod i et smukt billede i privateie, malt af en
ukjendt mester og fremstillende en förmodet engelsk dame.
Opdageren var dr. Andreas Aubert.
At billedet var engelsk, kunde enhver se, men ikke
enhver var straks paa det rene med, at dette «det mest male
risk aandfulde billede, som indtil denne dag havde været
at se i landet», var malt af den engelske malerskoles mest
berømte mester, den udødelige Sir Joshua Reynolds
(t 1792). De t kunde imidlertid billedets lykkelige opdager,
som drog over Nordsjøen for at præsentere sit fund i London.
Her har den engelske kunsthistoriker, som han henvenclte
sig til, og som synes ønske at bevare sin anonymitet, formo
dentlig hævdet det betænkelige i at tillægge et forholdsvis
usikkert tegnet billede en af kunsthistoriens mest over
legne og sikne tegnere, den store akademiker Reynolds. Nok
er det, navnelt Reynolds blev opgivet og billedet døbt Gains
borough. Da imidlertid Thomas Gainsborough (f 1788)
for tiden er en endnu høiere skattet og betalt mester
end hans samtidige Reynolds, var dermed ingen skade
skeet.
Yderligere opmuntret ved den netop indtrufne begivenhed,
at et andet dameportræt af Gainsborough var blevet solgt i
London til en af de mest kjendte nulevende kunsthandlere
for ca. V* million kroner, besluttede vor expert at kundgjøre
sin opdagelse i fædrelandet. Han gjør det gjennem 3 dra
matisk skrevne artikler i en af de mest læste hovedstads
aviser, og artikelrækken slutter saa:
Det er meget almindeligt i de større kulturlande, at kunsthistorikere
er experter, som ud nytter sin kundskab økonomisk ved at faa procenler
i regelen 16% ved salg. Dette kan selvfølgelig være den mest
hæderlige forretning paa samme tid som ogsäa kundskaben mangen
gang misbruges. Dette expertsystem er endog for tiden saa udbredt, at
det ikke i ganske liden mon har paatrykt den moderne kunslforskning
sit præg. Den udviklede sans for «billedbestemmelse» hænger øiensynlig
sammen med denne «expertisme>: Et berømt navn paa et kunstverk
øger altid dets markedspris.
Jeg mener derfor ved en saa eiendommelig anledning som denne at
skylde mig seiv at oplyse muligens til upligt at det at være lønnet
expert stemmer ikke med mine grundsætninger. Seiv har jeg ingen per
sonlig interesse af, at Gainsboroughs portræt nåar op i en saa høi pris
som muligt, nåar det nu engang skal ud af landet, ingen anden end den>
635

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:21:14 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1904/0643.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free