- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Sekstende aargang. 1905 /
382

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andreas M. Hansen: Tidens tanker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Andr. M. Hansen.
Udenfor dens omraade var folkene ude af stand til at skabe
noget af sig seiv». Det falder torfatteren tydelig næsten
vanskeligt at tilføie: «Var der imidlertid først skeet Jaan,
saa overgik udviklingen ofte forbilledet og gav sig udslag af
selvstændigt værd og varig betydning.»
Hver gang det kunde ligge nær at tale om en virkelig
selvstændig skandinavisk kultur, finder Miiller det ihvertfald
nødvendigt udtrykkelig at gjentage: alt kommer oprindelig
fra Orienten, skandinaverne driver det aldrig til andet end
barbarisk efterligning af orientalsk-klassisk kultur. Saale
des var deres «sidste barbariske kultur i vikingetiden trods
sin vældighed og egte nordiske karakter dog kun en blan
ding af urgamle og allernyeste fremmede elementer, paa den
ene side en arv fra længst forsvundne tider, paa den anden den
almindelige kristelige-middelalderske kultur i nordisk dragt
aldeles som den storslagne yngre stenålder i norden for den
væsentligste del er en omformning af sydens bronce-kultur».
Mullers bog maatte nødvendigvis efter sit ringe omfang
ikke 200 s. til den uhyre opgave at skrive en samlet fremstil
ling af Europas præhistoriske arkæologi blive ikke diskute
rende eller detaljbeskrivende, men nærmest dogmatisk frem
stillende. Trods der forholdsvis lidet føres direkte polemik
mod andre meninger, er dog det hele tydelig polemisk rettet
mod en nyere retning inden arkæologien, som har optraadt
mod den oprindeliggjældende lære om, at alt lys kom fra østen.
Det er særlig mænd som Salomon Reinach i Frankrig
og Mattæus Much i Østerrig, som har fremhævet en selv
stændig kulturudvikling baade i de vestlige Middelhavslande
og hos de ikke orientalske arier, i tilslutning til den nyere op
fatning af, at ariernes, indogermanernes urhjem laa i Europa
nordenfor Middelhavslandene. Begge dele negtes af Muller.
Vistnok raaa han indrømme, at Frankrig var det egentlige
midtpunkt i den æidste stenålder, palæolitisk tid. Men allige
vel finder han det «meget tiltalende og nærliggende at antage,
at ogsaa denne æidste kultur var bragt af den brede kultur
strøm fra Orienten, som har udgydt sig over Europa i alle
ældre tidsrum i den nuværende geologiske periode og tilslut
ogsaa har udbredt kristendommen over alledande». Saa sterkt
hævdes altsaa det orientalske dogme, at det maa bringes til
anvendelse ogsaa for tider, da det utvilsomt var folk af andre
racer end dem, som nu bor i Europa, da naturforholdene var
382

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:22:22 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1905/0390.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free