- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Sekstende aargang. 1905 /
632

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andreas M. Hansen: Tidens tanker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Andr. M. Hansen.
med sønnernes individuelle udvikling om man kan bruge
en saadan contradictio in adjecto om en kineser.
Det kinesiske samfund blev tidlig i historien drevet til
at skaffe sig faste ordnede forhold under presset af den
tætte befolkning i det store frugtbare land. Denne ane-kul
tus, som spiller en saa stor rolle i deres sind, viser sig at
være en temmelig uforandret primitiv naturfolketro. Ogsaa
hele deres samfundsordning har bevaret temmelig nøie det
primitive patriarkalske system, selv nu i 3—400-millions-folket.
I familien raadede faderen, grupper af familier dannede en
stamme, kommunen, som fremdeles har bevaret et indre selv
styre, som staten nødig lægger sig op i, keiseren endelig er
hele landets, ja hele menneskehedens fader, som alle er skyl
dig den übetigede sønlige lydighed.
Og dette primitive trinvise patriarkat er saa straks stivnet
til med tusendaars varighed. Det er blevet saa fast sam
arbeidet, at der allerede høit op i tiden var opnaaet en bor
gerlig orden som neppe noget andet sted. Og den gamle
ordning opretholdes saa at sige af sig seiv med en merkelig
liden styrke af politi eller soldater. Der findes samtidig en
ret betydelig offentlig fri hed, ikke kaste- eller klasseskille,
ikke hemmende laugsbaand netop vel fordi samfundet
stivnede saa hurtig til med primitive former uden klasseud
vikling for 4 000 aar siden. Forsamlingsfrihed og ytringsfri
hed er merkværdig stor, selv mandariner og keiseren kan
man kritisere naar de handier mod hævdvunden skik.
Kun et kan ikke kritiseres, netop den bestaaende ordning,
det er høiforræderi og fører til øieblikkelig ødelæggelse.
Betingelsen for at komme frem i staten er eksamener i ab
solut bogstavtro paa det traditionelle, enhver lærer at læse og
læse lovene. De traditionelle regler har ordnet livet i detalj,
endog høflighedsformerne i daglig omgang har fuldstændig
lovskraft. Som pisken under mandsju-dynastiet.
Religionen er væsentlig en praktisk moralkodeks til
nytte for det daglige liv, handier om noisomhed, arbeidsom
hed o. s. v. Høiere etiske krav, personlig udvælgelse og kamp
kjender den ikke dens rituel har mange primitive natur
folketræk med ofre o. s. v. Endog et saa væsentligt led i de
fleste religioner som spørgsmaalet om livet efter dette lod
Konfucius aabent af praktiske grunde, forat der ikke enten
skulde ødsles med gravofre eller gravene helt forsømmes.
632

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:22:22 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1905/0640.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free