- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Sekstende aargang. 1905 /
636

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andreas M. Hansen: Tidens tanker

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dr. Andreas M. Hansen.
/ I I [ (A f. f j f j\J
* * » V u (a *f %
Andr. M. Hansen: Tidens tanker.
grafisk, heller ikke i dette ærværdige tusendaarsrige har Henry
George’s samfundslægemiddel kunnet frembringe det sociale
Utopia med fri og let adgang for alle til en sorgfri tilværelse-
Ogsaa her ligger en stor del under i kampen for tilværelsen.
Man kan gaa med paa, at forholdene her i Kina, det
uhyre rige bygget op paa saa primitivt grundlag, med den
lidet afgjørende klassedeling, er jevnere end ellers. Samfunds
«løgen» har sikkert en umaadelig bred midte og en lidet
væsentlig øvre spids fra eksamensmandarinernes klasse
er jo selvstændige, uafhængige begavelser udelukket —, det
er ogsaa tænkeligt, at der findes en mindre udpræget lavere
spids, forholdsvis mindre proletariat og aandelig defekte
det overordentlig faste traditionsbaand giver jo nogen støtte.
Men er nu denne etnografisk betingede samfundsbygning,
seiv med grundværdibeskatningen, mere ideelt fuldkommen
end den vesteuropæiske, med den sterkere udprægede øvre
spids seiv om den har en tilsvarende større undre? Er
den jevne middelmaadighed bedre end sterkere modsætninger?
Udviklingen gaar jo regelmæssig gjennem differentiationer.
Og en religion rent utilaristisk uden krav over evne, en kunst
uden ideal, en videnskab uden aarsagsforklaring, en her
skende offentlig mening, hvor initiativ og reformtanker er
udelukket er dette det høieste menneskelige maal, seiv
om derved et større middels, fredeligt velvære naaedes?
Intet bedre at kjæmpe for?
Hvad den personlige lykke i livet angaar, har virkelig
kineseren «livsnydelsen i dens høieste former»? Dette stem
mer utvilsomt ikke med den almindelige fremstilling af ham
som moros, uglad, selv om det socialt tillærte smil dækker
over, som aldrig overstrømm ende glad, men ogsaa forbausende
ligegyldig for døden. Dette er dog mere et racepsykologisk
spørgsmaal end socialt.
Kampen for tilværelsen er lige saa lidet undgaaet i Kina
som andetsteds, om formerne kan veksle. Intet universal
middel hjælper for den. Og ikke tror jeg heller, at den lettes
ved fremstillinger, som underkjender naturens bitre sand
heder og fremstiller sociale idyller om mulige, ja let opnaae
lige, uden sorg, sygdom, synd. Vi har og vil altid have dette
at kjæmpe mod, og staar os paa at holde os til den jord, vi
har at føre kampen paa.
636

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:22:22 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1905/0644.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free