- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syttende aargang. 1906 /
241

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Bredo Morgenstierne: Religion

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Religion.
overgange, forbindende mellemstandpunkter, idet der som
vistnok for tiden i Tyskland vil være adskillige, som
nok afstreifer kristendommen alle faste «dogmer» og alt över
naturligt, særlig Kristi guddommelige natur og hans op
standelse, men som dog gjør Kristi forkyndelse til kjernen i
sin egen livsbetragtning. De kan tænkes at naa til dette
resultat paa omtrent følgende betragtning: Hvad man ellers
kan mene om Jesus fra Nazaret, synes man ikke godt at
kunne komme fra, at han er det største religiøse geni blandt
menneskene. Har overhovedet noget menneske vidst noget
om de guddommelige ting, saa er det han, og i sammen
ligning med ham bliver alle de andre rene fuskere. For
sikkerheds skyld vil jeg derfor holde mig til hans lære.
For en skjærpet kritisk betragtning stilJer det sig imid
lertid klart,, at dette ikke er kristendom, men agnosticisme,
en verdensbetragtning bevidst hvilende paa en hypotese.
Kristendommen hviler derimod ikke paa en hypotese. Jeg
taler ikke om, hvad den ikkekristne mener om den, men
om hvad den kristne seiv mener om sin tro, sin religiøse
overbevisning. Denne hviler paa, hvad der for ham staar
som urokkelige historiske kjendsgjerninger. Og kjernen i
disse maa altid blive Kristi opstandelse. Hvorfor kan den
kristne være absolut sikker paa sandheden af Jesu forkyn
delse? Fordi han var noget mere end et menneske, af gud
dommelig oprindelse, staaende udenfor vor slegtssammen
hæng, «Guds enbaarne søn». Og hvorved beviste han sig
at være dette? Efter den kristne opfatning visselig paa
mange forskjellige maader; men man tør dog vel sige først
og fremst ved, at hans legeme ikke kunde holdes af døden,
men at han opstod og med et forklaret legeme færdedes
mellem sine disciple. Ganske vist ikke saa at forstaa, at
kristendommen lader sig bevise, eller at nögen nogensinde
er bleven kristen udelukkende ved en forstandsmæssig be
tragtning af disse ydre kjendsgjerninger. Troen har en indre,
subjektiv side, og selvoplevelsen bliver altid dens dybeste og
sikreste grundlag. Men som et led af denne tros gjenstand
og som det ydre kriterium, hvorpaa den kristne ligeoverfor
udenverdenen har at pege hen, kan han ikke undvære op
standelsen. Var det sidste absolut sikre, vi vidste om Jesus,
dette, at han paa korset raabte: «Min Gud, min Gud, hvor
for har du forladt mig», vilde der for en rent objektiv histo-
241

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:22:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1906/0249.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free