- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syttende aargang. 1906 /
315

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Paul Fjeldgaard: Litteraturoversigt. Danmark. Slegterne mødes. Georg Brandes: Levned

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

LiLleraturovcrsigt. Danmark.
navnlig fremstillingen af det jødiske hovedstadsmilieu ikke
naar i høide med. Men selve udviklingshistorien, den psy
kologiske kontinuitet i Per Sidenius’ hvileløse livskamp er
forfulgt med aldrig svigtende iagttageevne og redet ud med
fast haand; sammenhængen er uden rift, linjeføringen kraf
tig og ren. Verket som helhed er en mands og kunstners
fuldgyldige sammenfatning af en rig tids mangfoldige ind
hold. Men den tid er ikke rnere.
Den levestand, hvori Pontoppidan lader Per Sidenius
finde ligevegt, betyder ikke nogen problemløsning, men en
fallit. Lykke-Per formaar ikke at gjøre sig til livets herre;
han viger for det; hans dage blir ventestunder i dødens for
gaard. Men livet skal leves. Opgaven ligger lige for, den
at finde fremkommelige veie til aktiv leveenergi. Paa dette
punkt kaster Joh. V. Jensen sit rastløse geni i breschen.
Han gaar ud fra den ovenfor antydede uklarhed i Georg
Brandes’ livsbelysning, hans med de materialistiske tendenser
uforligelige interesse for aandsliv, for idéelle værdier. Alle
rede Pontoppidan har berørt dette forhold; der staar i Pers
breve fra Berlin om dr. Nathan (Georg Brandes) bl. a. de
tankevækkende linjer: « som det universitetsprodukt,
han er, vil han altid blive en uforbederlig æstetiker uden
forstand paa, ja uden nogen interesse for, hvad det praktiske
liv kræver.» Lykke-Pers udvikling fører imidlertid snart i
en ret vinkel bort fra denne synslinje, Joh. V. Jensen løber
den lige ud. Han benegter aandslivets realitet. Det er for
ham kun en falsk forestilling, som skyldes en sygdom i blo
det; en paa et tilbageliggende punkt i slegten indført infek
tion, hvis skadelige virkninger udfolder sig som giftblomster
i det fordærvelige hjernespind, som kaldes religion. Religiøse
strømninger er epidemier, som startes og holdes i live af
de i særlig grad pestslagne, samt af storsvindlere. Den ene
ste sande religion er fornegtelsen af al religion; den rette
livsanskuelse er den totale mangel paa livsanskuelse. Kjends
gjerningen, sanselivet og dets gjenstand, er det reelle. Kjends
gjerningen er gud. Livet bestaar i vekselvirkning med stof
fet «vor indsats i verden er vor krop, og den er alt, hvad
vi er».
315

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:22:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1906/0323.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free