- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syttende aargang. 1906 /
531

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Chamberlain: Kristus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kristus.
anden side af filosofisk dogmatisk spekulation, desto mere
livskraft og modstandsdygtighed maatte der tilkjendes det
oprindelige, drivende og skabende moment. Den allernyeste,
strengt filologiske kritik har paavist evangeliernes uanet
høie alder og den langtrækkende autenticitet i de foreliggende
haandskrifter; det er nu lykkedes strengt historisk næsten
skridt for skridt at forfølge kristendommens allertidligste
historie; men dette er dog fra almenmenneskeligt standpunkt
betragtet af meget mindre betydning end den ene kjendsgjer
ning, at gjennem disse forskninger tilsynekomsten af den
ene guddommelige mand er rykket i förgrunden, saa at van
troende som troende ikke længere kan undlade at anerkjende
dette som midtpunktet og kilden til kristendommen (dette
ord taget i den aller videste betydning).
Jeg har sammenstillet Buddha og Kristus. Kjernen i de
religiøse forestillinger hos alle mere begavede menneskeracer
(kun med undtagelse af jødernes lille familie paa den ene
side og deres antipoder, de brahmanske indere paa den
anden) beror i de sidste aartusender ikke paa trang til en
verdensforklaring, heller ikke paa mythologisk natursymbolik
eller paa grublende transcendentalisme, men den beror
paa store karakterers erfaring. Vistnok spøger endnu
blandt os illusionen om en «fornuftig religion», ligesom
der i de sidste aar ogsaa ofte har været tale om «erstat
ning af religionen ved noget høiere», og paa bjergtoppene
ved enkelte tyske landsbyer ofrede stundom ved solhvervs
tider enkelte nyopstandne «Wotansdyrkere»; men ingen af
disse bevægelser har hidtil vist sig i besiddelse af den rin
geste verdensformende kraft. Idéer er netop udødelige, —og
i saadanne skikkelser som Kristus og Buddha opnaar en
idé, o: en bestemt forestilling om mennesketilværelsen —en
saa levende legemliggjørelse, denne idé blir saa fuldkom
men gjennemlevet, saa klart fremstillet for alles øine, at
den aldrig mere kan forsvinde fra den menneskelige bevidst
hed. Mangen en kan slet ikke have faaet øie paa den kors
fæstede, mangen en kan altid have gaaet ganske uopmerk.
som forbi denne företeelse, tusender af mennesker, ogsaa
blandt os, mangler, hvad man kunde kalde den indre sans
for overhovedet at blive den var; derimod kan man ikke
have seet Jesus én gang, om det saa ei* med halvt tilslørede
øine, og saa bagefter glemme ham; det ligger ikke i vor
531

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:22:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1906/0539.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free