- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syttende aargang. 1906 /
532

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Chamberlain: Kristus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Chamberlain.
magt at udrydde det, vi har erfaret, af vor forestilling. Man
er ikke kristen, fordi man blev opdraget i en eller anden
kirke, fordi man vil være kristen; men er man kristen, saa
er man det, fordi man maa være det, fordi ingen verdens
tummelens kaos, ingen egoismens delirium, ingen tankens
dressur formaar at udslette den engang seede skikkelse af
den smertensrige i os. Da Kristus aftenen før sin død blev
spurgt om betydningen af en af hans handlinger, svarede
han: «Et eksempel har jeg givet eder.» Det er betydnin
gen ikke blot af den ene handling, men af hele hans liv og
død. Seiv en saa strengt kirkelig mand som Luther skriver ;
«Den Herre Kristi eksempel er tillige et sakrament; det
er kraftigt i os og lærer os ikke alene, saaledes som fædre
nes eksempler, men det virker ogsaa det, som det lærer os,
giver livet, opstandelsen og forløsning fra døden.» I noget
lignende ligger Buddhas verdensmagt begrundet. Den sande
kilde til al religion er, jeg gjentager det, hos det overveiende
flertal af alle nulevende mennesker ikke en lære, men et
liv. Hvorvidt vi er istand til med svage kræfter at følge
eksemplet det er et andet spørgsmaal; idealet er der, tyde
ligt, umiskjendeligt, og det har virket i aarhundreder med
en magt uden lige paa menneskenes handlinger, ogsaa
de vantros.
Naar jeg her har taget Buddha med, saa var det især,
fordi intet lader en skikkelse træde saa tydelig frem som
en sammenligning. Kun maa sammenligningen ikke være
urimelig, og jeg kjender i verdenshistorien ingen uden
Buddha, som er egnet til en sammenligning med Kristus.
Fælles for dem begge er det guddommelige alvor; fælles for
dem begge er længselen efter at vise hele menneskeheden
förlösningens vei; for dem begge er en uhørt personlighedens
magt eiendommelig. Og alligevel, stiller man de to skikkel
ser ved siden af hinanden, saa kan det ikke være for at
drage en parallel mellem dem, men kun for at betone kon
trasten. Kristus og Buddha er modsætninger. Hvad der
forener dem er deres sindelags ophøiethed; herfrå udgik et
liv uden lige, og fra dette liv en vidtrækkende virkning, slig
som verden endnu aldrig havde erfaret det. Men ellers skil
ler næsten alt dem, og den nybuddhisme, som i de sidste
aar gjør sig bred i visse europæiske selkabskredse angi
velig i den inderste tilknytning til kristendommen og gaaende
532

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:22:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1906/0540.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free