- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Syttende aargang. 1906 /
537

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Chamberlain: Kristus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kristus.
de, som vil derind, lader 1 ikke gaa ind»; og han lovede
Gud, fordi han «har aabenbaret de umyndige, hvad han har
skjult for de vise og kloge». Kristus var, som en af det
19de aarhundredes største mænd har sagt, ikke vis, men
guddommelig; det er en vældig forskjel, og fordi Kristus
var guddommelig, vendte han sig ikke fra livet, men til
livet. Dette tinder et veltalende vidnesbyrd i det indtryk, som
Kristus gjorde paa sine oragivelser; de kalder ham: livets
træ, livets brød, livets vand, livets lys, verdens lys’; et lys
fra oven, sendt som en lygte for dem, som sidder i mørke
og dødens skygger; Kristus er for dem en klippe, den grund,
paa hvilken vi skal bygge vort liv o. s. v. Alt positivt, alt
konstruktivt, alt bejaende. Om Kristus virkelig opvakte de
døde, kan enhver betvile, som vil; desto høiere maa han da
vurdere det livgivende indtryk, som udstraalede fra hans
væsen; thi hvor Kristus gik, der troede man at se de døde
opslaa, de syge reise sig helbredet fra sit leie. Overalt op
søgte han de lidende, de fattige, de smertensbetyngede, raabte
til dem: «Græder ikke!» og skjænkede dem livets ord. Kom
mende fra det indre Asien, hvor buddhismen vistnok ikke
havde opfundet det, men dog givet det det sterkeste fremstød,
var det verdensflygtende klosterlivs ideal allerede trængt frem
i Galilæerens umiddelbare nærhed; men hvor ser man, at
Kristus har prædiket monastiske,verdensfiendtligelærdomme?
Mange religionsstiftere har med hensyn til næring paalagt
sig og sine disciple selvplagerier; Kristus ikke; han betoner
endog udtrykkelig, at han ikke saaledes som Johannes, har
fastet, men at han har levet slig, at menneskene kaldte ham
«en fraadser og en drukkenbolt». Alle de os fra bibelen
saa kjendte udtryk: menneskenes tanker er forfængelige,
menneskenes liv er forfængelighed, det farer hen som en
skygge, menneskets gjerning er forfængelig, det er altsam
men idel forfængelighed o. s. v. de stammer fra det
gamle ikke fra det nye testamente. Ja slige ord som f. eks.
Prædikerens: «En slegt forgaar, den anden kommer, men
jorden bliver evindelig,» stammer fra en verdensanskuelse,
som slaar i direkte modstrid til Kristus; thi for ham er
himmel og jord netop forgjængelig, medens menneskebrystet
i sin dybde skjuler det eneste evige. Vistnok giver Jesus
Kristus os eksemplet paa en absolut bortvenden fra meget
af det, som udfylder de fiestes liv; men det sker for livets
537

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:22:57 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1906/0545.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free