- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Attende aargang. 1907 /
307

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Ragnvald Moe: De store modsætninger i det nuværende Frankrig - II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

De store modsætninger i det nuværende Frankrig.
to have en forskjellig rod; men siden formen er den samme,
maa begge have været udsat for den samme indflydelse. Den
franske radikalisme udgaar fra den «galliske» aand. Dennes
væsen er tillid til naturen eller, siden naturen ikke kan være
andet end fornuftig, til den naturlige fornuft; den dømmer
alle fænomener ud herfrå, den bliver derfor kritisk, skeptisk
og negativ. Den bryder i den moderne tid ud i den senere
middelalders litteratur, den danner det oprindelige grundlag
for den franske renæssance, den er sjælen i det 17de aarhun
dredes fritænkeri og det 18des kritik og dermed i den store
revolution. Men samtidig har det senere romerske keiser
dømme, derefter kristendommen i dens af romerne præ
gede form, den katolske kirke, sat sit stempel paa fransk
mændenes sjælelige konstitution. P. Seippel gjentager her
særlig Edg. Quinet. Han har paa dette stempel sat et navn:
den romerske aandsform, la mentalité romaine. Dens væsen
er hang til enhed og autoritet, trang til at dominere, til at om
danne alt og alle i sit billede, til at udslette ethvert individuelt
særpræg, ja ophæve individet, tvinge det til at overantvorde
hele sin personlighed til autoriteten og til at tro og förlade
sig paa denne, vænne det til fortabelse af vilje, frihed og
selvbestemmelse. Denne fatale aandsform har overalt været
virksom. Renæssancen har den omdannet til en latiniserende
humanisme, det franske folks flertal har den gjort uimodta
geligt for protestantismen P. Seippel er fra det protestan
tiske Schweiz ja selve den fransk-schweiziske reformation
har den formet i sit billede, thi Calvin og paven i Rom er i
en vis henseende bare to alen af samme stykke; den «klas
siske aand» med dens systematiske, logiske fornuftkrav er
dens sande produkt, gjennem denne har den præget det 18de
aarhundredes kritik og den store revolution, gjort hin intole
rant, denne abstrakt, autoritær og frihedsdræbende.
Er «romeraanden» saa mægtig, har den virket, ikke blot
indenfor sin naturlige sfære, men overalt ; har den i historiens
største tidsrum lagt under sig, ja ophævet det oprindelige ele
ment i den franske folkeaand, da er kun en forklaring mu
lig: den franske nation har i sin almindelighed undergaaet
en psykologisk omdannelse, det romerske har slaaet sig paa
hjernen, hjerneformationen er ligesom blevet en anden. Men
307

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:23:42 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1907/0315.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free