- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Attende aargang. 1907 /
381

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Hjalmar Christensen: Johan Nordahl Brun og Bergen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Johan Nordahl Brun og Bergen.
er autoriteternes stilling ligeoverfor denslags fænomener saare
vanskelig. En religion, der blandt sine mange uensartede
bestanddele ogsaa har saa mange mystiske som kristendom
men, vil naturligvis nu og da afstedkomme sjælelige rystel
ser, vulkanske udbrud. Alene et skrift som «Johannes’ aaben
baring» har berøvet mange svage hoveder deres forstand. De
forbrydelser, som de religiøst vanvittige begaar, er naturligvis
dem utilregnelige. Baade under den haugianske og den
læstadianske bevægelse har man i vor historie været vidne
til saadanne. Det kunde da ligge nær at gi prædikanterne
skylden, og i mange tilfælde har de den visselig ogsaa. Men
det vilde ha farlige konsekvenser, hvis man gjorde ansvar
gjældende. Retslig seet hører svovlprædikanten, der forvirrer
uvidende og hysteriske menneskers forstand, og den anarkist,
der forkynder tilladeligheden af at slaa det nuværende sam
funds styrende ihjel, til samme klasse af samfundsfiender.
De kan begge være varmt troende tilhængere af sin «religion».
Men at samfundet i selvforsvar her maa kunne gribe ind, er
utvilsomt. Spørgsmaalet er, om det er Idogt. Kanske gjør
det galt værre. Og kanske kommer man ind paa et skraa
plan, der vil føre direkte til en ufrihed, som man ikke har
forudseet og ingenlunde ønsket. Samfundet bør i det længste
afholde sig fra formyndervirksomhed, men en saadan er, fra
et samfunds-ståndpunkt, dog nødvendig ligeoverfor individer,
som ikke har sin forstands fulde brug, og som dertil har
gode chaneer for at kunne blive direkte farlige for sine med
mennesker. Det maa i overensstemmelse hermed være tilladt
for samfundet at sikre sig saadanne hysteriske personer, som
viser tydelig tendens til at kunne bli direkte skadegjørende,
og i dertil indrettede anstalter at gi dem en aandelig pleie,
sigtende til deres helbredelse. Men selvfølgelig maa her ud
vises megen konduite. Ligeoverfor de egentlige «forførere»
vil denne fremgangsmaade ofte passe mindre godt. De er i
regelen ikke direkte, men indirekte farlige. Og da opstaar
det spørgsmaal, hvilke vaaben samfundet skal anvende et
af de allervanskeligste i den moderne samfundsvidenskab.
Af de embedsmænd verdslige som geistlige der op
traadte mod haugianerne, handlede naturligvis nogle, ialfald
endel prester, af mindre smukke motiver krænket for
fængelighed o. s. v. men de allerfleste var i den bedste
381

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:23:42 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1907/0389.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free