- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Attende aargang. 1907 /
394

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andreas Aubert: Den maleriske dekoration av San Francesco-kirken i Assisi, et bidrag til Cimabuespørsmaalets løsning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Andreas Aubert.
Kirkebygningen var altsaa ikke som man almindelig
paastaar fuldt færdig ved indvielsen i 1253. Først skulde
vel ifølge pavens bulle pengesamlingen foregaa og selve kirke
bygningen fuldføres. Og endelig forelaa sandsynligvis, forut
for al anden dekoration, et omfattende og kostbart arbeide :
glasmalerierne i overkirkens store gotiske vinduer.
Efter dette ligger det nær at slutte, at tidspunktet for de
første (franske) glasmalerier og for den ældre malers avbrutte
dekoration i høire korsarm det store indsnit i utviklings
linjen vil falde i Innocens den fjerdes tid, under hans
ophold i Lyon og omkring indvielsesaaret. Og det ligger nær
at mene, at netop glasmalerierne i overkirken turde indta en
væsentlig plads i pavens tanke, nåar han i bullen til kirkens
bygmester umiddelbart efter indvielsen fremhæver som hoved
formaal for penge-indsamlingen paa kirkens alter: bygværkets
fuldendelse og utsmykning. Glasmalerier omfatter jo efter
sin eiendommelige bestemmelse saavel det ene som det andet,
de avslutter paa engang ydermuren og smykker kirkens indre.
Man indser efter dette, hvor uholdbar Wickhoffs paastand
er, nåar han sætter den store ukjendtes arbeide i overkirkens
kor og tværskib (sammen med Trinitå-Madonnaen i Florens)
saa tidlig som til tiden omkring 1253, indvielsesaaret. Naar
han utrykkelig omtaler kirkebygningen som allerede fuldfær
dig ved denne tid, da staar dette i strid med ordlyden av
den pavelige bulle. Som regel fandt den høitidelige kirke
indvielse sted før man utstyrte dens indre med målerier og
andre prydelser.
Mine mange og lange undersøkelser for at tinde den store
Assisimesters kunstneriske hjemstavn og pläds i det italienske
måleris utvikling kan sammenfattes i følgende hoved
resultater:
Den ukjendte mester har sin rot i det florentinske kunst
liv i sidste halvdel av det 13de aarhundrede.
Hans kunst er gjennem mange baand sammenbundet
med kunstutviklingen i Rom.
Hans virksomhet i Assisi falder ved 1270 i hvert fald
ikke meget tidligere og nærmeste aartier.
Han indieder, eller bedre: som en banebrytende kunstner
394

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:23:42 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1907/0402.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free