- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Attende aargang. 1907 /
537

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - J. J. Jansen: Tro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jeg nævner dette om Gud; thi for en tænkende er dette
dogme : Gud, det vanskeligste, Guds personlighed, Guds
almagt. Andre dogmer er smaating mod dette.
Man taler om «övernaturligt» i sakramenterne og i
miraklerne. Det er smaating mod gudstanken. Hvad er det
overnaturlige? Det er Gud.
Hvorledes skal vi forklare denne vished? Den maa
nødvendigvis bero paa noget i vort indre. Der maa i vor
sjæl være noget, som gjør, at vi kan komme til en saadan
vished.
At vi om matematiske og naturvidenskabelige ting kom
mer til vished, beror paa vor eksakte forskning og tænkning.
Men det er straks klart, at vi ikke ad den vei kan komme
til vished om noget övernaturligt. Den fører os ikke længer
end til det naturlige.
Er der nogen evne eller nogen funktion, eller hvad man
nu vil kalde det, i vor sjæl, som gjør det muligt, at vi kan
blive visse angaaende det religiøse Gud?
Jeg forudsætter her mulig heden af, at der er en
personlig Gud til, og at religionen ikke er bare gjenspeiling
i forstørret maalestok af os seiv, ikke b are psykologi. Men
det er klart, at hvis Gud skal blive noget for mig, saa op
staar der et psykologisk spørgsmaal, om hvorledes det sker.
Dette er den religiøse psykologis store spørgsmaal.
Psykologi er idetheletaget den mest interessante viden
skab. Fra ungdommen af stod det for mig, at i psykologien
skulde nutidens tænkning og videnskab sætte sin blomst, og
at dette skulde blive overgangen til en ny mere real idealisme.
F uncke fortæller i en af sine bøger, at han som skolegut
en dag kom jublende hjcm. En omreisende udstiller havde
bekjendtgjort, at han fremviste det indre af et menneske.
Gutten havde hørt adskilligt om menneskets indre og mente,
at han nu engang skulde faa se alle disse tanker, følelser,
begjæringer, som han havde hørt om. Han blev skuffct.
Det han fik se, var naturligvis lunger, hjerte, blodomløb.
Hvor godt jeg forstaar hans glade om end naive for
ventning, at faa titte ind i sjælens indretning og liv. Men
intet i psykologien har tiltrukket mig saaledes som den
religiøse psykologis spørgsmaal: Hvad er det i vort indre,
som giør, at jeg kan blive vis paa, at Gnd er til, og at han
537

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:23:42 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1907/0545.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free