- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Attende aargang. 1907 /
618

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andreas Aubert: Efter den norske kunstutstilling i Kjøbenhavn høsten 1906 - I. Norges og Danmarks arv fra den store revolution

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Andreas Aubert.
Som motto for min bog om «det nye Norges malerkunst»
fra 1814 til 1900 har jeg sat følgende linjer av professor
Dietrichsons værk om Adolf Tidemand:
«Kun maa vi, nåar vi nu tale om «norsk Kunst» altid
erindre, at det er et Begreb, der er i Vorden, og at vi tale om
dens «Historie» i dens nærmeste Fortid væsentlig i Kraft af,
at vi tro paa dens Frem tid.»
Den norske malerkunst deler, som allerede antydet, i
dette stykke vilkaar med norsk aandsliv og norsk sprog
likesom den har delt det indtil forleden aar med selve vor
statsretslige stilling og vor selvstændighet: det er en utviklings
proces, en fornorskelse.
Da Dahl, som skylder Danmark sin kunstneriske utdan
nelse, brøt op fra Kjøbenhavn i 1818 til sin store utenlands
reise, sendte Conrad N. Schwach en digterhilsen til ham fra
Kristiania:
«Drag unge Kunstner kun mod Syden hen,
At see dets Skatte; drag med Fred, med Lykke!
Men nåar Du vender om til Nord igjen,
Lad da Din Moder i sit Favn dig tr3’kke.»
Det blev en 70-aarig landflygtighet for Norges maler
kunst.
Revolutionen i 48, som ogsaa naadde Diisseldorf og drev
den norske malerkoloni hjem, bragte, som vi alle vet, et møte
med det norske folk og en høitidsstund for den norske kunst
i Norges hovedstad, en høitidsstund uten sidestykke i vor
unge kunsts historie. I mænd som Tidemand og Gude,
Welhaven og Jørgen Moe, Ole Bull og Halfdan Kjerulf møttes
malerkunst, digtekunst, og musik ved festligheterne paa Kri
stiania teater for at feire malerkunstens indtog i Norge. Fest
begeistringen naadde sit høidepunkt, da Tidemand og Gude
stillet sit fællesarbeide «Brudefærden i Hardanger», endnu før
det var målet, som levende billede, tolket i ord og toner
det første, korte, møtes sødme.
Det næste møte, det store avgj ørende møte, som bragte
kunsten hjem, kom ikke i høitid og idyl, kom ikke som kun
sten i 48 med «Brudefærden i Hardanger» til fest i samklang
med sine landsmænds romantiske skjønhetslængsel. Den nye
kunst i 80-aarene kom i følge, stundom i forbund med pro-
618

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:23:42 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1907/0626.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free