- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Attende aargang. 1907 /
628

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andreas Aubert: Efter den norske kunstutstilling i Kjøbenhavn høsten 1906 - II. Vor malerkunst siden gjennembruddsaarene

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Andreas Aubert.
en parentes av stigende likegyldighet til likefrem kulde.
Mellem Eckersberg og Dahl, og mellem Eekersbergs elever
og Fearnley (Dahls ypperste elev), vedblev altid venskapet i
omgang og gjensidig agtelse.
Men Tidemand klager såart over de danskes misgunst 1 ,
da han har læst en kritik i «Fædrelandet» over den nordiske
utstilling i Stockholm i 1867 av en «dansk, cand. mag. Lange».
Og staar vi saa paa den anden side av vor mørke stripe
igjen, da tinder vi Christian Krohg paa Skagen sammen med
Michael Ancher og Krøyer, og Krøyer med Eilif Peterssen i
Sora.
Mellem dansk kunst og tysk var der foreløbig i de tre
første aartier av forrige aarhundrede ikke endnu noget dypere
og væsentligere skille. Malerisk koloristisk i mere eller
mindre lykkelig utvikling var Eckersberg og hans skole,
likesom Caspar Friedrich i Dresden og Hamburger-, Berliner-,
tildels ogsaa Miinchener-naturalisterne, endnu alle sammen
en art primitive, som stod i et umiddelbart-naivt, første haands
forhold til naturen.
Først aaret efter Fearnleys død med belgierne i 1843
trængte farverusen fra den franske romantik som en
laant avglans fra stor-mesterne Gericault og Delaeroix med
sin tredje og fjerde haands kolorit og sin mørke ateliertone
ind over den tyske malerkunst.
Uten tvil skyldes det i væsentlig grad den voksende poli
tiske misstemning mellem de to folk krigene mellem Dan
mark og Tyskland, som egged den danske selvfølelse og bygget
et aandeligt Dannevirke mot syd —, at Danmarks malerkunst
fik lykke til at redde sit faste og trygge grundlag, som var
lagt gjennem Eekersbergs livsværk, og derigjennem ogsaa sin
naturlige og følgerigtige utvikling og sin «sunde farve»,
for at uthæve det mest centrale, med Julius Langes betegnende
uttryk.
Vi kan neppe gjøre os rtogen forestilling om hvad det
har kostet mange av vore gjennembruddsmænd i slutten av
70-aarene, omkring 1880, at frigjøre sit syn for den mørke
hornhinde og faa renset av sin palet det «brone og behage
lige», som Knud Bergslien saa varmt anbefalte eleverne paa
1 Se «Samtiden» 1904 side 568 ff.
628

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:23:42 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1907/0636.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free