- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Attende aargang. 1907 /
634

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andreas Aubert: Efter den norske kunstutstilling i Kjøbenhavn høsten 1906 - II. Vor malerkunst siden gjennembruddsaarene

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Andreas Aubert.
kunst var mest personlig mest personlig ægte i disse
første aar, før han vandt sit verdensnavn: han trængte dette
hold i vort eget for at vinde helt sig seiv. Og det er denne
Thaulow som er vor.
Det næste avsnit i vort måleris utvikling, viser et mere
avdæmpet præg, de unge blir mindre støiende, med trang til
dypere selvutvikling, til strengere form og sikrere tegning.
Ved Karl Madsens hjælp hadde Frits Thaulow faat op
til høstutstillingen i Kristiania i 1887 en utsøkt liten sending
fra flere av Danmarks ypperste malere. Aaret efter fik de
norske kunstnere som besøkte den nordiske utstilling i Kjøben
havn, et endnu stærkere indtryk av de danskes sikre holdning
og grundige skole. Snart blev det almindelig at vore yngste
malere, fulgt av llere av de mere fremskredne, søkte til Dan
mark til de frie studieskoler, til Tuxen, men især til
Zahrtmann.
Paa den frie utstilling i Kjøbenhavn i 1901 hadde disse
unge en egen avdeling. Mange av dem var møtt op igjen paa
Kunstforeningens utstilling i Kjøbenhavn ifjor høst: Thorvald
Erichsen, Eiebakke, Kristen Holbø, Lars Jorde, Harald Sohl
berg, Oluf Thorne, Wetlesen, og den rikeste av dem alle
Egedius, som døde ikke mere end 22 aar gammel i 1899 som
Werenskiolds og Munthes medarbeider til illustrationen av
Snorre.
Det er som om Egedius’s død betegner et vendepunkt i
utviklingen. Det gjælder vistnok fremdeles om denne kreds
av malere, at de har faat en dypere respekt for dannelse, og
at de ikke mindst gjennem sin danske skolegang, har
vundet dannelseselementer, som paa forskjellig vis vil komme
vort kunstliv til gode, jeg nævner som eksempel Oluf
Thornes dekorative kunst (som uten tvil har langt større be
tydning, end man endnu har forstaat hjemme).
Men selve maleriet den koloristisk-maleriske utvikling
- staar nu igjen, efter Egedius’s død og hundredaars-skiftet,
mere avgjort end nogensinde under den maleriske im
pressionismes tegn, omkring Edvard Munchs central
skikkelse, som nu holder stemmegaflen i den norske maler
kunst,
mens det var Christian Krohg, hans lærer, som her
sket i Sturm- und Drang-aarene,
634

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:23:42 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1907/0642.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free