- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Nittende aargang. 1908 /
32

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Moltke Moe: Eventyrvandring og eventyrforvandling - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

iMoltke Moe.
forestillinger, omskaper det i sit billede; før kan’det ikke bli
folkets aandelige eiendom. De fremmede tankebilleder og
den fremmede tænkemaate, de mange smaatræk av utenlandsk
folkeliv alt slikt maa væk. Eventyret maa smeltes om,
saa det høver med liv og stel og syn i det nye hjemland.
Og nåar et eventyr paa denne vis er blit nationalt til—
slepet og omformet, maa det atter til en viss grad følge fol
kets fremgang i kultur, om end langsomt og paa avstand ;
ellers synker det snart ned i foragt og derfrå i glemsel.
Herav den evige forvandlingsevne som er eventyrene
eiendommelig, likesaa eiendommelig som det almenmen
neskelige i dem, den dype, gjennemgaaende grundlikhet i
væsen og motiver.
Av denne forvandlingsevne vil de følgende eksempler
søke at gi et indtryk.
I Schweiz gaar der en gammel historie om guldmakeren
Paracelsus. Han kom engang til et furutræ som djævelen
var manet ind i ; i hullet stod en liten tap, saa fangen ikke
kunde slippe ut. Djævelen bad Paracelsus ta tappen ut («og
nåar djævelen er i knipe, kan han be baade tint og vakkert»);
saa skulde Paracelsus faa et vand som forvandlet alting til
guid. Paracelsus gjorde det, og fik våndet; og djævelen var
løs. «Men kjære dig,» sa Paracelsus saa, «hvordan ial ver
den kan du slippe ut og ind av saa liten en aapning? Vis
mig det, saa jeg faar se det!» Ja, djævelen var ikke klokere:
han gjorde sig til en edderkop og krøp ind, og Paracelsus
spunset hullet til igjen. Der sitter djævelen den dag i dag,
sier sagnet.
Den samme historie henføres i en litt anden, adskillig
ældre formning til V erg il, som efter middelalderens tro var
en stor troldmand. Inde ien huie hører han, fra et hui i
væggen, en røst som ber ham ta væk et bret som staar foran
hullet (brettet var forhekset). Vergil gjør saa, og straks efter
staar djævelen for ham, som en stor, svær mand. «Det var san
delig heldig du slåp ut av det trange hullet,» sa Vergil; «det
hadde jeg aldrig trodd. Men ind igjen er du nu ikke kar
til at komme,» sa han. Dette syntes djævelen gik paa hon-
32

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:17 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1908/0040.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free