- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Nittende aargang. 1908 /
158

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Georg Fasting: Videnskap og moral. En imøtegaaelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Georg Fasting.
fald ikke proportional, hvilkel som sagt tyder paa moralens
ialfald relative selvstændighet, tyder paa at den har kanske
sine vigtigste rotter utenfor videnskapen.
Der er dog ingen grund til at negte at moralen avhænger
av videnskapen eller, som vi heller vilde sige i denne for
bindelse, av kulturen, og skrider frem med den, man anslaa
nu fremskridtet høit eller lavt. Der er vel ingen av os som
vil gjenta Rousseaus paastand. Naar f. eks. sundhetslæren
viser os alkolismens skadelige virkninger, nåar samfundslæren
viser os utveie til samfundstilstandens forbedring, nåar sjæle
og opdragelseslæren gir os uavviselige vink om barnets
rette behandling, nåar politiken finder, eller søker, midler til
krigens avskaffelse eller indskrænkning, saa vil disse viden
skabelige fremskridt de maa jo kunne kaldes saa
bevirke likesaa mange fremskridt i moralen, den individuelle
saavelsom den sociale.
Og denne opfatning er vistnok ogsaa den gjængse. Hr.
Nansen synes ikke at anta det. Han taler om at «unge
mennesker blir oplært til etiske begreper gjennem bud
som de har at tro paa hvad enten de tinder dem fornuftige
eller ei». Jeg tror ikke dette er sedvanlig. Det stemmer
heller ikke med kristelig tankegang. Her heter det: «ær din
far og mor foråt det maa gaa dig vel» «sabbaten er
til for mennesket, ikke mennesket for sabbaten» «David
gik ind i Guds hus og tok skuebrødene og aat, hvilke det
dog ikke er tillått nogen at æte uten presterne alene» (hen
synet til det mindre maa vike for hensynet til det større).
Vi lærer da ikke længere at tyveri er umoralsk fordi det er
forbudt i det 7de bud, drap og mord fordi de er forbudt i
det ste bud, vi siger omvendt: fordi tyveri og mord og drap
er ondt i sig seiv, derfor forbydes saadant i alle folks grund
bud. De 10 bud saa lærer da ialfald nogen av os som
indeholder saadanne grundbud, fremviser derfor heller ikke
noget særlig høit moralstandpunkt medmindre man i dem
vil smugle ind alt mulig. Altsaa, vi gir nok grunde for
de moralske bud. En anden sak er det at visse bud kan
være saaledes indarbeidet i slegten at deres begrundelse blir
overflødig. En anden sak er det ogsaa, at autoriteten,
som er et moment i slegtens liv der ikke lar sig trænge
ut, vil gjøre sig gjældende inden naturlige grænser. Autori-
158

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:17 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1908/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free