- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Nittende aargang. 1908 /
400

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johannes Ording: Religionen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Johannes Ording.
den religiøse oplevelse ligger nærmere. Thi nåar vi møder
det gode i livet, særlig i dets høieste form som selvopofrende
kjærlighed, da staar vi foran en magt, som vi helt bøier os
for og frit kan hengive os til. Og de mennesker, hvori vi møder
det godes magt, vinder vor tillid, vi «tror paa dem». Staar
nu det gode, som udgaar til os fra disse mennesker, i livs
sammenhæng med den religiøse tanke, da vises vi igjen bort
fra menneskene og hen til «Gud». Det godes magt og vort
hjertes tillid kan da opleves af os som religion. Det er
derfor fremfor alt i sammenhæng med religiøse personlig
heder og det religiøse samfund, at den religiøse trang bliver
til religiøst liv.
Den sammenhæng, som vi kan se hos andre mennesker
mellem gudstanken og det gode og deres personlige liv, er
dog altid mere eller mindre afbrudt og uklar. Men hos ett
menneske kan man tinde denne sammenhæng übrudt og
klar, i Jesu personlige liv, som derfor har enuforlignelig
religiøs betydning. Idet hans billede træder indenfor vor
synskreds og trækker den religiøse trang til sig, staar vi
i den store muligheds tegn, hvor det religiøse liv kan bryde
igjennem eller vinde frem til fuld klarhed, kraft og varme.
Hvor kritisk man end stiller sig til den evangeliske over
levering om Jesus, saa bliver der dog en kjerne tilbage, som
formaar at virke som übestridelig historisk sandhed. Og i
og gjennem den historiske kjerne af ord og handlinger, ja
bagom den hele overlevering, endog den legendariske ud
smykning, og vi kan føie til: bagom hele kristendommens
historie ser vi ind i et religiøst og ethisk personliv af en ene
staaende høihed og kraft, et personliv, som ikke gaar op
i noget ord eller nogen handling, og som har baaret den
sværeste livsopgave i verden uden at segne derunder.
Jesu opgave er at aabenbare Gud og det gode og grund
lægge det høieste gode, Guds rige, i menneskeslægten. Og
han fuldfører denne opgave, idet hans liv er den selvopofrende
kjærligheds liv, som leves i tillid til, i samfund med Gud
som det godes hellige magt over verden. Idet et menneske
med sin religiøse trang stanser foran dette liv og lader det
virke paa sig, kan «Gud» blive den magt, som overvinder og
frigjør ham i hans inderste, idet han skjænker den sin tillid.
Det er den religiøse oplevelse. Saaledes bliver Jesus Guds
400

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:17 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1908/0408.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free