- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Nittende aargang. 1908 /
463

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Moltke Moe: To eventyr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

To eventyr.
fjerdingaars tid, kom han til en by, og utenfor kirkedøren laa der
en stor isklump, som det stod et lik indi, og den spyttet hele
kirkealmuen paa, da de gik forbi den. Gutten undredes ved
dette, og da presten kom ut av kirken, spurte han ham,
hvad det skulde være til. «Det er en grov forbryder,» sa
presten; «han er rettet for sin syndighets skyld og opsat der
til spöt og spe.» «Hvad er det han har gjort da?» spurte
gutten. «Her i livet var han vintapper,» sa presten, «og
han blandet vinen med vand.» Det syntes gutten ikke var
nogen farlig gjerning, «og nåar han har bøtt for det med
livet,» sa han, «kunde de gjerne la ham komme i kristen
jord og ha fred efter døden.» Men det sa presten ikke kunde
gaa an paa noget sæt og vis, for der skulde folk til at bryte
ham ut av isen, der skulde penger til at kjøpe kristen jord
av kirken, graveren skulde ha betaling for graven, kirkeeieren
skulde ha for klokkerne, klokkeren for sangen, og presten
for jordpaakastelsen. «Tror du der er nogen som vil betale
alt det for en rettet synder?» spurte han. «Ja,» sa gutten,
«nåar han bare fik ham i jorden, skulde han nok betale
gravølet av det vesle han hadde.» Saa brøt de vintapperen
ut av isklumpen og la ham i kristen jord; de ringte og sang
over ham, og presten kastet jord paa, og de dråk gravøl saa
de baade graat og lo om hverandre. Men da gutten hadde
kostet gravølet, hadde han ikke mange skillingerne i lommen.
Denne forestilling om en forbryder hvis lik blir straffet
og fryser ind i en isklump, er en sammenblanding av to
forskjellige tankebilleder, som stammer fra vidt adskilte tids
rum og kulturtrin. Gamle katolske legender fortæller at bedra
gere i den hinsidige verden, i renselsesstedet, purgatoriet, straffes
ved at fryse heltind i is; og efter en ældgammel, utbredt rets
skik, som ogsaa var gjængs hos vore germanske forfædre,
skulde en forgjældet skyldners lik sættes nakent ut paa alfar
vei, for at alle som gik forbi kunde spytte paa det og slaa
det til der kom nogen som betalte gjælden for at løse
liket. Denne skik hænger sammen med den hedenske tro,
at en avdøds sjæl ikke naadde frem til de dødes land, eller
ikke fik ro der, hvis hans lik ikke blev stedt til jorde paa
vanlig vis. Der ligger altsaa en forfærdelig straf i den gamle
barbariske retsskik. Nu disse to drag, den katolske
legendetro og den hedenske retsskik, har blandet sig med
hinanden og frembragt formningen i vört eventyr.
463

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:17 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1908/0471.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free