- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tyvende aargang. 1909 /
184

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - S. Eitrem: Kunstneren i det gamle Grækenland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dr. S. Eitrem.
anfald af kuldegysninger, da reiser man ud til de forskjellige
udgravningsfelter med nye voner. Og den sidst ankomne
nybagte Berliner-stipendiat faar en ligesaa intens glans i
øinene som en ældet repræsentant for et Texasuniversitet,
som har Baedecker i den ene lomme og Nytestamentet i
den anden.
Og det store Centralmuseum i Athen fyldes efterhvert
med marmor og bronce, vaser og indskrifter, og der bygges
nok et lidet provincialmuseum med en luvslidt græsk arkæo
log som «efor» : han vilde sukke efter en slig gage, som en
folkeskolelærer i Kristiania paa høieste lønning har. Og
alligevel har han ofte, som jeg ved f. eks. om en anseet
«efor» ude paa Delos, intet høiere ønske, end at hans søn
skal gaa samme vei.
Men med de nye fund, der graves frem af den mere
sagnrige end kornrige græske jord, blir ogsaa mangen gam
mel antagelse og videnskabelig hypothese begravet. Vi sander
den gamle filosofs ord: «alt er i bevægelse» eller «flyder»,
som han sagde. En af dem, som sanded det, var vel ogsaa
den ifjor altfor tidlig afdøde tyske arkæolog Furtwängler.
Han havde tidligere været en af de slemmeste til at rekon
struere græske originaler paa grundlag af sene romerske
kopier rundt i Europas museer. Men noget af det sidste,
han gjorde, var udgravningen af det gamle Aphaiatempel
(tidligere kaldt Athenetempel) paa Aegina. Ikke alene kunde
han fortælle om, hvorledes de gamle gavler før havde seet
ud med de stridende, seirende og døende, krigere til begge
sider for den væbnede Athene. Han kunde ogsaa berette
om, hvor pragtfuldt figurerne havde været malt. Dybrødt
og mørkeblaat straalte fra pansere og skjoldmerker og
hjælmer, fra spydstænger og sverd paa de gamle æginetiske
helter i Trojanerdysten, mens Athenes røde kappe gav
gjenskin af valens blod, og Herakles under løvehjælmen
spændte sin buestreng mod barbaren, den æginetiske fyrstes
fiende. Og de farver, som straalte fra den bølgende kamp,
lige fra haaret til benskinnen, var stemt nøiagtig til gavlens
malte baggrund og den ramme, som templets egne gesimser
trak op om grupperne.
Men Furtwängler kunde fortælle endnu mere om de
gamle skulpturer i Miinchen, som Thorvaldsens meisel havde
184

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:53 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1909/0192.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free