- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tyvende aargang. 1909 /
583

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Th. Schirmer: Ibsens nationale betydning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ibsens nationale betydning.
natur i sine replikker. Hans øine er farveblinde, hans ører
døve for det kvidrende, stemmen hæs, brystet svakt, han
ræsonnerer, hvor han skulde juble.
«Keiser og Galilæer» er intet andet end refleksion sat
paa verseføtter. Og det blev med det ene forsøk. Siden for
talte han nemlig bare om tapet av livsglæden, og det gik
glimrende. Han eide selv, synes det, det som er «umistelig»
det tapte. Dette gir os et indblik i hans «magre pietist
iske» væsen. Han er hverken mager eller pietistisk, han er
en eneste spændt lidenskap, som mangler den rytmiske tale
og derfor hjælper sig med logikens maskineri. Hadde derfor
Ibsen stræbt efter at være en Goethe i sin tale, ja da vilde
det sagt os, at han ikke var saa original. Da vilde vi aldrig
hat nogen Ibsen. Kort sagt, den fattigstemplede Ibsen er den
verdensberømte. Han er som en forbandet, som ser livs
glædens himmel, vil den, kræver den, er sjæleoprøret for at
faa den en fredløs, en hjemløs, utenfor tiden, bare om
sig selv kredsende sjæl. Men hvorfor?
Sammenlignet med Bjørnson blir hans ensomhet tydelig
nok. Der blev aldrig samarbeide og forstaaelse mellem de
to. De gik hver sin vei og av veien for hinanden. Husker
vi paa Schiller og Goethe, blir denne tilbakeholdenhet et
umodenhets tegn. Men der kunde allikevel være kommet
en forstaaelse istand, hvis ikke Ibsens væsen hadde stængt.
Bjørnson evnet ikke begripe Ibsen. Med sin gaapaa-natur
følte han sig altid uvel i selskap med den ind i sig selv
trukne Ibsen. Selv rødmet han av noget groende og eiet
det voksendes naturlige voldsomhet. Han følte sin ret til at
tale. Han var tiden, dens liv og løsen, i likevegt med alt
som rørte sig omkring ham. Naturlig for denne mand at
harme sig over dette dødvand som laa midt i strømmen og
bare sinket. Bjørnson gik derfor sin vei, mere av ærgrelse
over grinebiteren end av en bevisst erkjendelse av dypet i deres
u likhet.
Denne ulikhets karakter faar vi øie paa gjennem Ibsens
holdning overfor Bjørnson. Han hadde øine gode nok til at
se Bjørnsons friskhet, men vil eller kan ikke og kalder ham
for en «veirhane». Selve uttrykket er betegnende. Det peker
paa at der maatte være noget galt fat med hans sjæleliv, og
det som hindret ham i at se menneskelig og tolerant eller.
583

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:53 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1909/0591.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free