- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tyvende aargang. 1909 /
641

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - P. Blessing Dahle: Den fri religion — og kristendommens moral

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Den fri religion og kristendommens moral.
later til, han ikke kjender andre kristne, tar ialfald ikke hen
syn til andre, end dem, der «klogt holder sig indenfor de
foreskrevne buds skranker, fordi de kun paa den vis kan
undgaa en rædselsfuld straf og bli delagtige i den evigvarende
himmelske herlighed»’.
Det er merkelig, hvor sent det synes at ville gaa ind i
bevisstheten, hvad som er kjernen i kristendommens moral:
Kjærlighet og atter kjærlighet. Kristendommens angripere
burde i retfærdighetens navn umake sig en smule mer, end
man faar indtryk av, for at skaffe sig et saa sandt billede som
mulig av det normative og mot sine egne idealer stræbende
kristenliv, saaledes som vi baade i fortid og nutid finder det
levet og forkyndt. Gaa mer i kirke, mine herrer!
Skal det virkelig være nødvendig at minde om, at Jesus
likefrem har sagt at kjærlighet er lovens fylde! Og mon han,
som er alle kristnes store forbillede, skulde ha levet og lidt
av frygt for straf eller lyst til belønning? Og sier ikke
Paulus, at selv om en mand gir bort alt han eier til fattige,
ja om han lar sig levende brænde, men ikke har kjærlighet,
da har det ingen værdi? Kan det overhovedet uttrykkes kla
rere og kraftigere, hvad der er den kristne morals motiv?
Hvad det angaar, at der tales om at frygte Gud, saa maa
ogsaa dette sees i kjærlighetens lys. Der er forskjel paa guds
frygt og paa at være ræd Gud. En god søn frygter sin far,
men er ikke ræd ham. (Kfr. Klaveness’ forklaring, spørs
maal 13). Og Paulus sier: I har ikke rnottat en trældoms
aand atter til frygt, men en sønlig utkaarelsesaand, ved hvilken
vi roper: Abba, fader. Det inderste ved kristenlivet er ikke
banghet, men tillid. Til sine diseipler sier Jesus: Eder har
jeg kaldt venner. For ikke at tale om hele tankesammen
hængen i Jesu samtale med disciplene i Joh. ev. kap. 14 og
fig-, hvor det stadig tilbakevendende tema er: Dersom I
elsker mig, da holder I mine bud. Ikke: Dersom I er ræd
mig, eller: Dersom I vil belønnes.
Ganske vist, der gives en karikatur av kristenmoralen
Og der er frygten kommet ind i kjærlighetens sted. Men vi
vet, jo større en sak er, jo høiere dens idealer ligger, des
lettere finder man blandt menneskene et vrængebillede av
den. Men det er ikke ganske i sin orden at holde sig bare
til vrængebilledet, nåar man taler om kristen moral. Dr. Ny-
641

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:24:53 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1909/0649.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free