- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
45

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johan Daniel Landmark: Videnskabens stilling til nutidens religiøse krise

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Videnskabens stilling til nutidens religiøse krise.
videt, saa at de forskjellige religioner alle opfattes som led i
en og samme utviklingsrække, kommer den almindelige reli
gionshistorie til at indta en fremherskende stilling i religions
videnskaben. Og det er klart, at den religion maa bli gjen
stand for særlig studium, som i det hele har hat størst be
tydning for menneskeslegten, for den gren av menneske
slegten, som videnskabsmanden, studenten eller presten nu
engang tilhører. Her i Europa vil det jo være kristendommen.
I religionsvidenskaben, saaledes som den for tiden skal
til at utfolde sig, er imidlcrtid den historiske forskning alle
rede forlængst grundlagt og høit utviklet, om den end ikke i
det praktiske studium er kommet til sin ret langt fra,
allermindst her i Norge. Der er andre omraader, som endda
ikke er utforsket, hvor kun begyndeisen er gjort. Jeg mener
her først og fremst det religionspsykologiske. – Religions
psykologien grundlægges i vore dage, utfriet som den nu er
fra den ensidig anti-dogmatiske tendens, hvormed Feuer
bach indledet den. Den amerikanske videnskab indtar
her ved en række av arbeider den ledende stilling, mens
Tyskland paa dette punkt synes at ligge noget tilbake. Man
maa ikke tro, at denslags företeelser som tungetale, spiritisme
etc., kortsagt hele det virvar av gaadefulde fænomener, som
løper sammen til den moderne mystik og okkultisme, at alle
disse ting kan være videnskaben likegyldige. Det er i det
skjulte, dypt nede i uvidenheden, hos de arvelig belastede og
etisk forkomne, at slike tankekredse blir til, som river mængden
med sig og skaper nye religionsfænomener av større eller
mindre værdi. For oldtiden var denne interesse for vulgus
profanum altfor fremmed. Ingen klok iagttager fulgte kristen
dommen med aarvaakent blik, da dens tørste spirer skjot op
av dunkelheden, og endnu i vor tid er der altfor faa aar
vaakne øine. Noget er utrettet, der er allerede gaat aar, siden
genferpsykologen Flournoy med utrættelig skarpsind fulgte og
klarla hele den underlige bevissthedsproces, som mediet
Helene Smith fostret i sin trance - «fra Indien til
planeten Mars». Og andre arbeider, Lombroso og Char
les Richet, pariserfysiologen, der spør sig seiv, om han ikke
paa dette dunkelhedens omraade har støtt paa dypt hem
melighedsfulde fænomener, som fra grunden åv vil ændre
vore meninger om, hvad livet er, og hvad bevissthed vil si.
45

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0053.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free