- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
49

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johan Daniel Landmark: Videnskabens stilling til nutidens religiøse krise

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Videnskabens stilling til nutidens religiøse krise.
mer. Naar man vil gaa til en lærd og rettroende i dette
spørsmaal, vil man faa vite, at Guds moral er en helt anden
end de uomvendte menneskers syndige kjærlighedslære.
Det er først ved at bli født paany, man kommer ind i
den tankegang, at Hinnom-sønnernes dal er den fuldkomne
retfærdighed. Det er værd at merke sig, at hvorsomhelst
vor tanke søker hen, blandt halvvilde nomader og grusomme
krigerfolk, der tinder vi denne primitive giengjældelsesstraf
betragtet som det eneste rigtige og naturlige. I den gamle
ægyptiske religion, hos Muhammed og de buddhistiske sekt
ledere og i Josef Smiths mormonisme spirer Gehenna-tanken
som et nødvendig naturprodukt. Vi ser jo ogsaa, at ikke
paa et eneste sted i de nytestamentlige skrifter tinder Jesu
samtidige, det er en haard tale, ordene om dem, som tilsist
skal hugges ito og bæres hen i det yderste mørke. Det var
dem paa forhaand ganske klart og naturlig, at saa var det
fuldkommen rigtige. Derfor er det ogsaa gaat Jahve paa hans
tronstol og skikkelsen ved hans høire haand ligervis som
Zeus, frelseren, paa Olympens tinde, slegten er løftet op
over den himmelske lysglans til en høiere herlighed.
Der er for videnskabens betragtning en sammenhæng
mellem moral og religion. Overveielser angaaende samvit
tighedslivet medfører tilsist en hel verdensbetragtning.
Schleiermacher talte i dunkelt profetiske ord om den
endeliges oplevelse av det uendelige. Han mente med dette
uttryk at trænge ind til religionens væsen. Max Miiller
vilde ad historisk vei tinde en religionernes grundfølelse i
menneskets betagethed ved synet av den uendelig vigende
horisont. Overveielser angaaende moral og religion har gien
tagende ledet hen til betragtninger over vore indtryk fra
rummets uendelige verdenshvælv. I samvittighedens idealer
bunder de positive religioners idealistiske opfatning av den
ydre kosmos. De etiske love fortsætter sig for os over i det
religiøse, og der som uttryk for vore høieste haab med
hensyn til verdensutviklingens gang, at den skal motsvare
vore moralske behov. Jeg hørte engang en ingeniør
komme med en bemerkning, som vakte min interesse. Han
fortalte om Gulmann, grundlæggeren av grafostatiken, den
tekniske videnskab, som ved konstruktion løscr likevægts
lærens problemer, at han var beskjæftiget med optegningen
4 Samtiden. 1910.
49

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0057.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free