- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
53

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johan Daniel Landmark: Videnskabens stilling til nutidens religiøse krise

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Videnskabens stilling til nutidens religiøse krise.
Tiderne skifter og de kjæmpendes tanker og følelser
ændrer sig. Der vil komme tilbakeslag. Fra oplysningstidens
kritiske tvil kom slegten over i romantikens tillidsfulde be
geistring. I slutten av del 18de aarhundrede, da fornuftens
kjæmper levet paa jorden, Hume og Kant, hørte man blandt
tidens stemmer ogsaa rationalismens spinkle evnuch-røst.
Ogsaa i vore dage merker vi som den samme diskant, en
aandelig spinkelhed, som savner manddommens dype klang
i sin tone; men vi kan haabe, at dette er barnets røst, det
barn, som vil vokse op til en mand. Tiden er nu hverken
romantisk eller rationalistisk; den er, den skal være, kritisk
prøvende og resolut begeistret. Men der vil nok i fremtiden
komme tilbakeslag, svakere kanske end før, meget svakere,
thi det förbigångne dør übønhørlig, seiv om døden kommer
saa umerkelig snigende, som den siden reformationens vold
somme krampetrækninger har gjort det over den romerske
kirke.
Den ene slegt efter den anden vil lægge forestillinger,
følelser og viljesytringer sammen, forskerne vil tænke, dig
terne vil skape og de arbeidende vil handle (alt igjennem
mange aarhundreder), før den bestaaende religion er avløst
og dens arbeide overtat av arvtageren.
Der er en lov i vort indre, som langsomt tvinger os hen
imot det, som er tilforladelig. Videnskaben har ingen tanke
om, enten dens resultater bringer os smerte eller glæde, thi
for den er al glæde tom, hvis den ikke inderst inde bunder
i sandheden. Efter avsløringen av Vigelands monument
over Abel fremkom en av vore geistlige, stiftsprovst Broch
man n, med det spørsmaal : Hvorfor staar han der og
tramper saa hensynsløsl paa disse, som bærer ham, og hvor
for har disse, som bærer, saadanne smertefortrukne ansigter,
som om de vaandet sig under sin byrde? Livet seiv gir
svar paa dette spørsmaal. Der er virkelig i den stille forsken
et moment av hensynsløshed. Ingen videnskabsmand kan
naa sit maal uten at bæres oppe av de ofte tungt arbeidende
mennesker, som han fra sit livs begyndelse av har været i
forbindelse med, og disse bærende kræfter, som han aldrig
kan undvære, vil stundom våande sig i smerter over den
byrde, som han under utførelsen av sit værk lægger paa
dem. For sig seiv maa de mistænkeliggiøre forskerens stræ-
53

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0061.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free