- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
148

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Af det moderne aandsarbeide - Filosofi. Kristian B. R. Aars: Panteisme før og nu

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kristian B. R. Aars.
Af det moderne aandsarbeide.
Den franske forsker Hi b ert har hlandt andet i sit store
skrift Philosophie nonvelle gjennemført et tankesystem
som paafaldende ligner nyplatonismens avdæmpede pante
isme. Allestedsnærværelsen og almagten sammen sprænger
religionen, og det ikke bare dens religiøse værdi, men ogsaa
dens filosofiske forklaringsværdi. Hvis (inds kraft ei- alle
stedsnærværende, og hvis han vil alt, saa synes det aaben
bart, at tilføielsen av denne energi til verdensforklaringen
er overflødig. Den religiøse verdensbetragtning maa, mener
Ribert, vistnok anta Guds allestedsnærværelse, men maa
holde desto sterkere fast ved den tro, at han vil det skjønne og
gode, og altsaa la dogmet om almagten fare. Filos o terne
maa ikke føre nogen spe ei el virkning i verden
som saadan tilbake til aanden. Hvis man nemlig for
klarer et hvilketsomhelst fænomen ut fra aandens virksom
het, vilde det være det samme som at negte at denne var
tilstede paa andre kanter. Man maa derfor tro paa en kamp
mellem aanden, og det stof som ikke er aand. Om den
guddommelige kraft er at si, at den sætt er ind
overalt hvor stoffets organisation er saavidt
fremskredet at det avgir mulighet for det. Al ut
vik 1 i ngsh istorie b 1 ir be retning om stoffet, nem
lig o m overvi n d e 1 s e av de t s motstå n d gjen n e m
d et s organisation.
Del er skade at filosofihistorien ikke har noget navn för
at betegne denne avdæmpede panteisme. Man kunde fristes
til at betegne den som relativ, hvis ikke sammenstillingen
av de to ord lød for skarpt selvmotsigende. I virkeligheten
har dog neppe nogen tids panteisme naadd stort utover et
standpunkt som det R i bert forfegter, og det har logisk
større skjønnet og berettigelse end hint ideal av matematisk
uendelighetslære som ikke lar sig gjennemføre.
148

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free