- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
266

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Anders Krogvig: Literatur og nationalitet - 4 - 5 - 6

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Anders Krogvig.
bevisst fremgaar tydelig av den tyske romantiks store teore
tiker A. W. Schlegels æsthetiske forelæsninger.
De Herderske ideer har i vore dage oplevet en renæssance.
Herder er stamfaderen til den digtning, der nu indenfor
alle germanske sprogsamfund danner reaktionen baade mot
naturalismens literære registreringsforsøk og mot nittiaarenes
blodfattige nyromantik. Den vil længer ind paa menneskene
end den første, den vil en bredere anlagt, nationalt og socialt
set værdifuldere kunst end den sisste.
Hvor nøie sammenhørende denne digtning og den kritik,
der søker at klarlægge dens veie og maal, er med Herder,
faar man forestilling om, nåar man læser de linjer, hvormed
Franz Serva es sammenfatter sit essay om Tysklands
største nulevende digter Richard Dehmel. Servaes skri
ver: «Dehmels rythmik beruser vort sanselige øre med sin
vellyd, og samtidig gjør den vort aandelige lydhørt, den for
kynder os om ting, som bevisstheten intet vet om, ting som
ligger dypt skjult i digterens sjæl. Paa gjenstandene i bevisst
hetens förgrund, paa de ord som siges, kaster denne rythmik
sælsomme, sfinxagtige streiflys, av hvilke spøkelsesagtige
skygger vokser ut og griper efter os med usynlige arme.
Noget banker, hamrer, virker, og det arbeider med en raa
skines nøiagtighet og med en fontænes lekende frihet. Denne
rythmik er uendelig skiftende, følsom overfor de svakeste
stemningssvingninger, og den er disse svingningers nøiagtigste
avtryk.» Og Richard Dehmel seiv har i en for for
staaelsen av disse spørsmaal overordentlig vigtig avhandling
«Kunstform und Rythmus» fremhævet, hvad han kalder «det
rythmo-dynamiske instinkt», som den bærende evne i poesien,
som den egentlige digtergave. Paa de her skildrede syns
maater bygger det bedste og det fremtidsrikeste i moderne
tysk literatur.
Disse kunstneriske principer vil med usvikelig sikkerhet
lede ind til det nationale i dypeste forstand, og en literatur,
der arbeider efter disse grundsætninger, vil derfor heller
266

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0274.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free