- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
322

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johan Bøgh: Verdens kunstmarked

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Johan Bøgh.
brug netop for en bestemt art af gjenstande, medens en
anden med sin kundekreds kan afsætte andre arter.
Som man heraf vil indse, er kunstmarkedet ikke, hvad
man saa hyppig tror, baseret kun paa tilfældige og fantastiske
liebhaberpriser, men er for en væsentlig del et udviklet han
delsmarked, der kjender sine varers værd, selvfølgelig med
frydende grænser: handleren ved hvad han kjøber, auktio
narius ved hvad han tør foreslaa, samleren assurerer sine
gjenstande til bestemte priser, og museerne værdsætter i tal
de indkomne gåver, og alle disse priser baseres paa be
stemte erfaringer angaaende efterspørgsel og tilbud.
Sluttelig maa ogsaa erindres, at publikums kjøbelyst og
kjøbeevne bestemmes her som paa andre markeder af ydre
indflydelser, der indilueres saavel af politiske som almen
økonomiske tilstande i forretningslivet, saa at sluttelig den
enkelte liebhabers ekstravaganser spiller en forholdsvis liden
rolle.
Jeg har seiv oplevet et paa, bvor
ledes en storhandlers specifike kjendskab til sine internatio
nale kunders specielle samlerinteresse og store kjøbeevne
vovede at sætte en efter min opfatning enorm pris paa en
forholdsvis liden gjenstand. Da jeg for en del aar siden be
søgte Köln, saa jeg i det derværende Kunstgewerbe-museum
et mørkegrønt venetiansk vinglas fra tiden før aar 1500, alt
saa i og for sig en merkelig sjeldenhed, men desuden over
maade interessant ved en i emaljefarver udført frise rundt
randen, fremstillende Venus’ triumflog med talrige figurer i
tidens maleriske dragter. Dette glas var ved udbruddet af
den tysk-franske krig i 1870 blit deponeret hos magistraten i
Köln af en for franskmændene flygtende tysk nonne, og da
efter mange aars forløb og efter forgjæves forsøg paa at fmde
nonnen eller hendes slegt, ingen meldte sig som eier, tilfaldt
glasset Kölns Da jeg samme dag, som jeg i mu
seet havde beundret dette glas, hvis størrelse ikke overgik et
almindeligt rødvinglas, besøgte det ansete kunsthandler
firma brødrene Bourgeois, og den ene af cheferne spurgte
mig da, om jeg i museet hadde set det venetianske glas, for
hvilket der var budt Kölns magistrat en pris af 100000 mark!
Jeg steilede ved en saadan pris for et ganske vist interessant
og sjeldent stykke, men dog kun et skrøbeligt glas med en
322

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:25:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1910/0330.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free