- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
325

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johan Bøgh: Verdens kunstmarked

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Verdens kunstmarked.
dobler denne tre, fire, fem, ja ti gange eller mere, alt efter
gjenstandenes kunstneriske og tekniske udførelse, dens alder
og skjønhed.
De faktorer, jeg hidindtil har nævnt, gjælder det store
markeds almindelige varer til mere eller mindre rimelige
priser. Vistnok omfatter dette marked den allerstørste masse
af gamle kunstgjenstande, men den egentlige interesse samler
sig dog om gjenstande af meget høi værdi, og her indtrær
faktorer af en anden art.
Man tinder f. eks. i en kunsthandlers skab ved siden af
hinanden to italienske majolikafade. Man vil ikke kunne op
dage nogen væsentlig forskjel mellem dem og vil sikkerlig
tinde, at de begge kan stilles paa lige fod med hensyn til
brugsværdi som dekoration. Men spør man om prisen, vil
det sikkert forbause, at f. eks. fadet tilvenstre vil en
kunne faa for en pris af 50—100 kr., medens det andet
koster 10000 eller 20000 kr. Eller man tinder hos kunst
handleren to hollandske landskaber hængende ved siden af
hinanden: størrelse, opfatning, farvestemning synes at være
den samme, og en vil ikke være i tvil om, at det ene vilde
iet værelse tåge sig lige saa godt ud som det andet. Og
dog koster det ene lad mig sige 500 kr. og det andet
100000 kr.
Vi støder altsaa her paa dementer i værdsættelsen, som
unddrager sig de sædvanlige maal. Her indtræder nemlig
det rent kunstneriske begreb eller ogsaa den kunsthistoriske
sjeldenhed og fører os tilsyneladende ind i det vilkaarlige.
Hvem skal her afgjøre værdierne? Kan man antage, at
den forholdsvis lille gruppe af kjendere, bestaaende af
museumsstyrere, kunstforskere, samlere og kunsthandlere,
gaar frem efter rent vilkaarlige, helt subjektive love?
Det kan man sikkert ikke anta. Disse kjenderes dom
er i almindelighed ingenlunde vilkaarlig, men den er endnu
mindre en absolut og for alle tider gyldig dom. Den er
nemlig som enhver menneskelig afgjørelse afhængig
af tidens almene anskuelser, særlig af smagens strømninger,
der vistnok ofte nok bare repræsenterer modens mere eller
mindre overfladiske bølgebevægelser, men tillige ofte er et
resultat af vidtrækkende kulturstrømme.
Skal vi altsaa kunne skaffe os en mening om, hvorfor

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0333.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free