- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
327

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johan Bøgh: Verdens kunstmarked

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Verdens kunstmarked.
blev gjenstand for den ivrigste samlen og kom betydelig op
i pris, medens middelalderens og renæssancens kunst saa
omtrent var uden efterspørgsel. Da omslaget skede omkring
1830, var vendingen saa voldsom, at kunsthandelen næsten
ikke vilde ha med antik kunst at gjøre. I vore dage er for
holdet et ganske andet. Efter at man har lært at kjende
den egte græske kunst, kjæmper nu museer og private sam
lere med vældige summer om erhverveisen af græske skulptur
verker.
Da antikbegeistringen i de første decennier af det forrige
aarhundrede stod i høieste flor, ansaaes navnlig middel
alderens kunst for en saa barbarisk företeelse, at intet men
neske med smag kunde være den bekjendt. Men da roman
tiken blev den seirende aandsretning rundt om i landene,
vaktes et næsten hysterisk sværmeri for de gamle gotiske
kirker og dermed for middelalderens kunst, og nu kasted
kunsthandelen sig med glødende iver over de gamle altere,
prækestole, helgenfigurer, monstranser, kalke o. s. v., hvis
priser stadig steg, eftersom efterspørgselen tiltog.
Ingen tidligere kunstperiode var i romantikens dage
dybere foragtet end rokokoen. Det er i saa henseende høist
betegnende, at da museerne i Berlin blev oprettet i 1820
paa grundlag af de kunstverker, som fandtes i de kongelige
slotte, blev billeder af rokokoens stormestre, saasom Watteau,
Lancrét, Fragonard, ikke anset for værdig til at optages i
galleriet, billeder som nu hører til de fineste perler i Berliner
galleriet. Men rokokoens dage kom ogsaa. Efter rusen i
romantik og middelalder og efter sværmeriet for høirenæs
sancen fik man øie paa rokokoens kokette ynde, dens lune
fulde lek og overlegne teknik, og dens kunst drog i alle
former seirende ind i museer og samlinger under stedse
stigende priser. Og sluttelig vaagnede smagen ogsaa for
empiretidens kunst, hvis indlagte mahognimøbler og skjønne
broncer er blit gjenstand for ivrig samlen.
Som følge af denne bølgebevægelse i den almene smag
tinder ogsaa stadig værdiforskyvninger sted. Jeg skal nævne
nogle oplysende eksempler: Da begeistringen for høirenæs
sancen havde (i 60- og 70-aarene) skudt antiken og delvis
ogsaa middelalderen i baggranden, kunde f. eks. en græsk
vase, et mönsterverk af græsk skjønhedsfølelse med herligt
327

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0335.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free