- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
328

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johan Bøgh: Verdens kunstmarked

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Johan Bøgh.
tegnede figurer, kjøbes for kun 500—1000 kr., medens et sten
tøikrus fra slutningen af det 16de aarhundrede, mekanisk
presset i form, kunde gaa op i en pris af 3000—5000 kr., og
et majolikafad fra den italienske renæssancetid endog betales
med 10000 kr. og mere.
Men indenfor renæssancens omraade drog man efter
haanden meget bestemte grænselinjer, hyilket selvfølgelig gav
og fremdeles gir sig udtryk i en betydelig forskjel i priserne.
Det var oprindelig høirenæssancens periode, Rafaels og
Michelangelos tid, som sattes høiest, først og fremst Rafael og
hans elever med Guilio Romano i spidsen, men ved siden
af disse beundredes Guido Reni og Carraccierne i Bologna,
desuten malere som Dominichino og Sassoferato, i hvis
kjølige, akademisk korrekte tegning man syntes at gjenfinde
antikens formrenhed.
Da man imidlertid fik øiet op for det 15de aarhundredes,
ungrenæssancens, mere primitive kunst og dens indtagende
umiddelbare naivitet, blev Rafaels klassiske efterfølgere stillet
i skyggen, og det varte ikke længe, før deres navne ingen
klang mere havde paa kunstmarkedet. Medens saaledes et
billede af Dominichino (i Leigh Court) betaltes i aaret 1800
med 180000 kr., blev det paa en auktion i 1880-aarene solgt
for kun 4500 kr., og et billede af nederlænderen Frans Floris
(Loth med sine døtre), som i sin tid blev kjøbt af Fredrik II
for den dengang uhørte pris af 10000 dukater, og hvis mester
blev i hin tid betragtet som en af Rafaels største arvtagere,
anser man nu neppe værdigt til at dække væggen i et
galleri.
Grunden hertil ligger i, at man efterhaanden har naaet
frem til en kunstbetragtning, der stiller sig kjølig ligeover
for enhver anden-haands-kunst og hævder, at et kunstverk
kun besidder en virkelig kunstnerisk værdi, nåar det er ud
tryk for en original, selvstændig skabende aand, nåar den
enkelte mesters individualitet udtaler sig helt i verket og ud
folder en frisk subjektiv følelse og en umiddelbar natur
anskuelse. Det glatte og det sirlige i udførelsen, som navn
lig i det 18de aarhundrede og senere sattes saa høit, spiller
nu ingen rolle.
Den bevægelse, som i denne henseende har influeret paa
kanstmarkedet, lar sig bedst illustrere ved en paavisning
328

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0336.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free