- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
329

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johan Bøgh: Verdens kunstmarked

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Verdens kunstmarked.
af den synken og stigen, som har fundet sted med hensyn til
hollandsk kunst.
Medens i det 18de aarhundrede og endnu for vore bedste
forældre malere som Adrian van der Weiss og hans fæller
med deres mytologiske og bibelske historier i glatte porcellæns
agtige farver stod som de ypperste repræsentanter for det
hollandske maleri, betragtedes de mestere, som Lessing i sin
Laokoon med en rynken paa næsen henfører under kategorien
«hyttemalere», som raa og uanstændige bondemalere (Brouwer,
Adrian van Ostade, Pieter van Laar, Jan Steen), for ikke at
tale om slige «børstemalere» som Frans Hals og Rembrandt.
Nu er det anderledes. Adrian van der Weiss og hans fæller
staar nu nede paa de laveste trin af vurderingens trappe,
medens de andre er steget saa høit, at man maa være mange
millionær for at naa dem.
Jeg skal, for at klargjøre dette forhold, paavise pris
stigningerne med hensyn til de to stormestre Frans Hals og
Rembrandt. Man vil af disse tal kunne allæse som paa et
barometer smagsudviklingen i løbet af et par hundrede aar.
Frans Hals’ store gildebilleder, som nu udgjør Haarlems
stolthed og aarlig samler tusender af beundrere i raadhusets
sale, stod i et aarhundrede gjemt og gleint i raadhusets
kjelder, og hans billeder var overhovedet saa lidet skattet, at
paa en auktion i Leiden 1772 indbragte portrættet af «Pieter
van der Mersch» kun 25 kr., i Berlin 1786 portrættet af «Jo
hannes Acronius» lumpne 5 kr. og i 1800 portrættet af
«Willem van Heythuysen» 85 kr. I den Iste halvdel af det
19de aarhundrede kunde Berlinermuseet endnu erhverve to
portrætter af Frans Hals for 28 og 120 thaler, og i 1841 et
for 100 thaler.
Men saa begyndte priserne lidt efter lidt at stige. Alle
rede 1865 solgtes Hals’ «Leende kavaljer» for 40 000 kr., og
i 1870 blev i Paris et billede af ham bortauktioneret til en
pris af 15 000 fres., et billede, som henved 30 aar senere
erhvervedes af Pierpont Morgan for 650 000 fres! Det
maaler ndviklingen. Paa auktion Seerétan i Paris 1889 op
naaede portrættet af «Pieter van der Broecke» en pris af
88 000 mark og ved en auktion hos Christie i London 1899
«Adelsmand i sort» 70 000 mark. I indeværende aarhundrede
har Pierpont Morgan, foruden det ovennævnte billede, er-
329

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0337.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free