- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
335

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Johan Bøgh: Verdens kunstmarked

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Verdens kunstmarked.
efterspørgsel, en ofte feberagtig spekulation med store resikoer
og en stadig fluktuation i priserne.
Man kan spørge, om dog ikke efterhaanden forraadet
vil slippe op, da der selvfølgelig er en grænse for hvad der
er levnet af tidligere tiders kunstfrembringelser. Bortset fra
de utallige forfalskninger, som alle dage har fundet sted og
ikke mindst i vore dage gjør sig gjældende, kan der paa
kunstmarkedets mange omraader i henseende til ældre kunst
gjenstande ikke være tale om en sig stadig gjentagende pro
duktion, saaledes som paa korn- eller klipfiskmarkedet.
Dog kan man ikke se bort fra, at tidens kunst, den som
skabes idag og som paa kunstmarkedet hvad jeg foran
har antydet er undergivet andre økonomiske love end
dem, som gjælder for ældre kunst, vil efterhaanden gjen
nem de efterfølgende generationers kvalitetsudvalg bli gjen
stand for samleriveren, og forsaavidt foregaar der jo altsaa
en stadig produktion af det, som engang vil bli betegnet
som «antikviteter». Vi har jo i vor tid oplevet, at grænserne
stadig er blit skudt frem. Efter sværmeriet for empiren er
allerede fulgt en mere og mere vaagnende interesse for den
«borgerlige» kunst i aarene opimod 1848 (Biedermeierkunsten),
og det synes nu om dagene, som om man i Frankrig be
gynder at fæste opmerksomheden paa Napoleon lll’s stil,
krinolinetidens kunst med dens særprægede eiendommeligheder,
som man hidindtil helt har fornegtet.
Men for kunstmarkedets vedkommende i henseende til
ældre kunstgjenstande griber visse omstændigheder ind og
erstatter produktionen, hvorved der stadig tilføres fornødne
varer til at møde efterspørgselen. Naar man undtar mu
seernes erhvervelser, kan man kun i uegentlig forstand sige,
at ting sidder paa «faste hænder», seiv om de er indlemmet
i en samling. Man kan næsten med større ret sige, at de
dermed egentlig er kommet paa markedet, da det nemlig
crfaringsmæssig viser sig, at før eller senere kommer næsten
alle af privat anlagte samlinger paa auktionsbordet. Døds
fald eller forandrede økonomiske omstændigheder medfører
dette. Ved dødsboer indtræder næsten altid ét af to: enten
er ingen af arvingerne saa formuende og tillige saa sterkt
interesseret for samlingens bevarelse, at han ser sig istand
til at indløse den, eller samtlige arvinger forlanger salg, for
335

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0343.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free