- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
383

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Waldemar Dons: Spiritisme og socialisme

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Spiritisme og socialisme.
væsentlig alene formen, især den mesterlig gjennemførte
socialistiske bygning, derimod aldeles ikke dens egentlige ind
hold. Alformynderskabet, tvangsregimentet, tvangsmoralen
og tvangskultuien tiltaler ham ligesom St. Simon og enhver
anden egte socialist. Hovedvegten falder med andre ord alene
paa tvangen. Men saa fortsætter han: En ting har dog den
religiøse bevidsthed hidtil forsømt tilbørlig at udvikle og det
den vigtigste sag af verden, udødelighedslæren. Der
er ingen mulighed for, at den forlængst agterudkjørte og
nu allerede affældige romeraand her skal tåge initiativet.
Udødelighedsproblemets løsning og dermed al fremtid til
hører alene den galliske aand, der alt i druidismens dage
lagde det eneste mulige grundlag for en saadan algyldig løs
ning. «Den gamle druidisme taler til mit hjerte. Denne
selvsamme jordbund, vi bebor, har før os baaret et folk af
helte, som alle var vante at betragte sig som hjemmehørende
i universet længe før sin nærværende inkarnation, idet de
grundede sit haab om udødelighed paa overbevisningen om
sin forudtilværelse. » {Terre et Ciel p. 212.)
Jean Reynaud underkaster alle hidtidige teorier om sjæle
livets tilblivelse en indgaaende kritik og forkaster dem alle
med undtagelse af denne ene, at sjælene altid har været til,
vistnok skabte af Gud, men fra evighed af. Han er enig
med Pierre Leroux i, at ingen sjæl kan tænkes isoleret, men
alene som led i menneskeheden som saadan. Men han
mener, betragtningen ikke kan stanse her, men maa uddybes
til den indsigt, at menneskeheden heller ikke som saadan
har nogen isoleret forsigbestaaen, men alene eksisterer som
led i en alle universets fornuftvæsener omspændende men
neskehedernes menneskehed, ja tilsidst bare som nødvendigt
led i tilværelsen overhoved, den hele skabning som saadan.
Derved bliver hans filosofi væsentlig naturfilosofi, læren om
naturens sukcessive udvikling til fornuftig eksistens og fornuft
væsenernes til stedse større og større aandelig fuldkommenhed.
I henhold hertil skildrer han saa i glødende farver først
den ildflydende jordklodes ndvikling under Plutons herre
dømme, saa havenes dannelse under Neptuns regimente, der
næst de levende væseners, planters og dyrs fremkomst under
Pans blomstrende spir, samtlige geologiske udviklingsperioder
fra og med de palæozoiske tidsaldre og opover, til Jupiter
383

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0391.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free