- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
385

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Waldemar Dons: Spiritisme og socialisme

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Spiritisme og socialisme.
tænker et system af verdener paa de allerforskjelligste udvik
lingstrin lige fra den første kaotiske begynde! se af og til den
høieste opnaaelige fuldkommenheds kulmination. Kun skade,
at det hele system bøier sig tilbage i sig seiv i fuldkomment
kredsløb, hvoraf følgen er, at enhver verden etter at have
kulmineret igjen sukcessivt vender tilbage til kaos. Rigtig
nok begynder saa det hele paany, saa der bestandig er mindst
en verden paa hvert af kredsløbets uendelig mangfoldige
trin. Men dette betyder jo bare, at det hele i virkeligheden,
som totalitet betragtet, bliver uhjælpelig staaende paa selv
samme nulpunkt fra evighed og til evighed. I virkeligheden
hersker her saaledes som hos Pierre Leroux kun den evige
selvgjentagelses resultatløse lov.
Dette afficerer imidlertid Jean Reynaud ikke det rin
geste. Begeistret udbryder han: «Digterne taler om slør,
som natten udspænder over himlen. Men er det ikke tvert
imod natten, der trækker de slør tilside, hvormed himlen
förbliver dækket hele dagen? Om end solen mangler, saa
er der andre, der i tusenvis frembyder sig for at erstatte
den, og jo længere de er fjernede i rummets dybder, des
mere virkningsfuldt er det derved fremmanede perspektivs
storhed. Saa meget den majestætiske mangfoldighed af ver
dener overgaar den übetydelige klode, hvor vi for øieblikket
befinder os, saa meget synes mig nattens himmel at overgaa
dagen.» {Terre et Ciel p. 266.) Og paa et andet sted: «Jeg
kan ikke se hine verdeners befolkninger, men jeg ser Mus
sene, som forener dem, og det vækker min beundring, at de
straaler, vi her fornemmer, er de samme straaler, der lyser
over alle vore himmelske brødre. Vi aander allesammen i
det selvsamme lys. Stjernernes tindren er mig som et billede
paa de blik, der fra alle kanter krydser hinanden i rummet,
og hvoraf de mest klartskuende sandsynligvis stiger helt ned
til os og iagttager os. Takket være nattens aabenbaringer,
er vi istand til nøiagtig at fatte, hvor vi er. Grænseløsheden
besjæler sig, og i stjernernes tegn opdager vi skabningernes
ærværdige forsamling siddende i kreds lige for vore øine paa
de uendelig mangfoldige trin af universets amfiteater» (p. 367).
Den nye religion er der. Urreligionen er gjenopstanden,
reinkarneret iny og forbedret skikkelse. Tilbage staar kun
at give den den sidste afpudsning, hvorved den først kan
385

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0393.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free