- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
420

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Amund Helland: En fest for Maria della Neve

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Amund Helland.
skildres da, hvor frydefuld de brave fiskere blev ved dette
fund. Men nogle fiskere fra Castellamare di Stabia, som var
øienvidner til fundet, ønskede for hvilkensomhelst pris at er
hverve denne kostelige skat fra fiskerne fra Torre. Derom
opstod en bitter strid, som tilslut afgjordes til gunst for Torre
Annunziata, og folkene her stillede seiersglade billedet i kirken
deila Ann±mziata. Der holdtes det længe skjult af frygt for
fiendtlige indfald af barbarerne. Siden fik det det navn, med
hvilket det nu anraabes, og de gamles visdom valgte navnet
Maria ad Nives, Maria deila Neve (Maria til sneen), fordi
billedet blev fundet den ste august, en dag, der allerede var
helliget jomfru Maria paa grund af det under, at der den
dag i aaret 352 faldt sne i Rom paa Monte Esquilino, en
af Roms syv hauge.
Det var som sagt ikke let at tinde ud, hvorfor Jesu mo
der her anraabes under navn af Snejomfruen, men den nævnte
beretning forklarer det.
Fortællingen om dette fund af et helgenbillede paa havet
minder om fundet af det undergjørende krucifiks hos os i
Røldal kirke, hvilket der var gjenstand for dyrkelse ind
til aaret 1840. Dette krucifiks, der er omtalt i Norske Bygde
sagn af Ludvig Daae, nævnes allerede i 1622. I Wolfs
Norrigia illustrata 1651 heder det, at korset var fundet paa
havet ved Stad, men det var saa tungt, at de ikke kunde drage
det op, skjønt det ikke er større, end at en mand kan bære
det. De lovede at give det til flere kirker, men først da de
lovede at give det til Røldal kirke, letnede det, saa de kunde
faadetop. I Kvinesdal fortaltes efter Daae sagnet paa samme
maade, men findestedet for korset er her henlagt til Kors
fjorden, vel en stedfæstelse paa grund af navnet og
de kirker, hvortil man først lovede det, nævnes: Svithuns
kirken i Stavanger, Apostelkirken i Stavanger, samt Fane,
Moster og Avaldsnes o.s.v. Daae omtaler, at et lignende
sägn fortaltes om et kristusbillede i Fjotland kirke. Her
er vistnok et vandresagn eller en vandrelegende med de to
lighedspunkter, at billedet træffes paa havet, og at der er tvil
om, hvem billedet skal tilhøre. Den norske legende, hvor
efter billedet letner, da den rette kirkes navn nævnes, gjør
indtryk af at være ægtere end den italienske beretning. Selve
billedet af Maria deila Neve synes ikke at være meget gam-
420

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:25:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1910/0428.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free