- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
431

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Amund Helland: En fest for Maria della Neve

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

En fest for Maria deila Neve.
og idelig, at helgenen Maria deila Neve standsede lavaström
men, og de aarlige fester bidrager i høi grad til at styrke
denne tro.
Italienerne maa være dumme, bemærkede en tysker; en
hvilken som helst bonde hos os vilde straks indse, at et
billede ikke standser en lavaström. Men tyskeren tager feil.
Italienerne er et begavet folkeferd, maaske mere begavet
end vi barbarer. Men nåar den forestilling, at et helgenbil
lede kan standse en lavaström, kan vinde udbredelse i vide
kredse, saa er det en følge af agitationen, og det som læres
fra barneaarene af. Ovenfor er nævnt, at en af Maria deila
Neves tilhængere har eiteret den udtalelse af Cicero, at det
som alle erkjender, er sandhedens røst. At det, som alle
eller de fleste erkjender, i virkeligheden er en stormagt, er
sikkert nok, men det er ikke givet, at det er sandhedens røst.
Dette kan siges at være en triviel bemærkning, men jeg tror
ikke mange er sig fuldt bevidst, i hvilken grad vore meninger
og synsmaader paavirkes af, hvad andre mener og siger, hvad
der er den almindelige opinion, og hvad der gjælder som fast
slaaet i vor omgangskreds. Hvis en mand stiller sig seiv det
spørgsmaal, hvilke meninger og hvilken overbevisning der
helt tilhører ham seiv, som udbytte af hans egen tænkning
og erfaring, og hvad der er indgivet ham udenfra, vil han
sikkerlig komme i forlegenhed.
Det, som vi mener og tænker, vil vise sig at være ei alene
et resultat af vore egne bestræbelser efter selvstændig at finde
frem til det, som er ret, men der er rækker af forestillinger,
som er komne til os udenfra, og vi kan kanske have disse
meninger, uden at vi er os bevidst, at de er os indgivne uden
nævnværdig virksomhed fra vor side. Dette gjælder ei alene
paa det religiøse felt, men ogsaa paa politikens, kunstens,
modens og videnskabens omraade.
Den religiøse agitation er i mange lande den, som er
grundigst organiseret og som oftest stærkest er beskyttet af
lovgivningen. Den er grundigst, fordi den begynder med
barnet, raader ofte i skolen, og den er mægtigst, fordi den ud
strækker sine løfter og trusler ogsaa til et liv efter dette, og
den er sikret visse dage, da den skal virke for sine meninger i
kirker, moskéer, templer af et i dette øiemed uddannet per
sonale. En saa omhyggelig udrustet og mægtig organisation
431

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0439.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free