- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
466

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Marcus Gjessing: Presterne og kulturen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Marcus GjessiDg.
Kristus lægger frem for os. Men det hviler paa dyp aande
lig grund det har sit utspring i tilfredsstillelsen av
menneskeaandens længsel efter forsoning med Gud eller
om man heller vil : efter samfund med Gud. Derfor er det
ikke en utdypelse av moralen, som skaper sindenes og vil
jernes gjenfødelse. Det er i dypeste grund Kristus, som gjør
det. Ikke kirken, men kristendommen. Med kirken mener
jeg den officielle kirke det utvortes kirkesamfund. Og der
er forskjel paa kirke og kristendom. Der lever meget av
kristendom utenfor kirken, og desværre ikke sjelden meget
litet av kristendom indenfor kirken.
Skal nu lösningen av kulturens forviklinger komme
gjennem kristendommen, saa maa der ske en tilnærmelse.
Men kulturen søker ikke av sig seiv til kristendommen. Det
har kirken for en væsentlig del forskyldt. Saa maa kristen
dommen ta det første skridt og søke at dra kulturen til sig.
Men kristendommens repræsentant er kirken først og
fremst gjennem presterne. Saa skulde det være. Derfor har
presterne ved siden av det rent religiøse ansvar ogsaa saa
stort kulturelt ansvar, og de maa ikke opfatte kulturen som
en fiende, som det gjælder at holde sig unda. Kultur og
kristendom er ikke to uforenelige begreper.
Det er de psykologiske konsekvenser av al Jesu for
kyndelse, at troen skal gjennemarbeide hele det indre men
neskeliv, ogsaa viljen og gjennem den atter det hele
utvortes menneskeliv. Men da maa den ogsaa gjennemar
beide kulturlivet, saasandt det er, hvad det skal være et
led i menneskets søken efter sandheten efter at finde sig
seiv i alt verdensmyldret. Uten det er det ikke sand kultur.
Ti kultur betyr dyrkning, forædling. Og det, som mennesket
skal dyrke eller forædle, det er dog til syvende og sidst menne
skelivet seiv aanden i menneskelivet menneskeaanden.
Skal presterne kunne utrette noget for at faa istand en
tilnærmelse mellem kultur og kristendom, saa maa de ha
aapent øie og aapent hjerte for aandskulturens forskjellige
sider _ de maa ikke vise fra sig noget av det, som kan
virke forædlende paa menneskeaanden efter dens mangesidige
krav. De maa se, at menneskets opgave utadtil er at gjøre
sig denne verden underdanig verden og verdens liv
at menneskets tænkeevne har sine krav at øie og øre
har sine skjønhetskrav
466

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:25:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1910/0474.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free