- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
469

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Marcus Gjessing: Presterne og kulturen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Stord prestegaard i juni 1910.
Marcus Gjessing.
Presterne og kulturen.
former og formler. Ti tankens undertrykkelse er personlig
hetens undertrykkelse.
Med det forfeiler man kristendommens maal og hensigt,
som just og væsentlig er personlighetens forædling.
Men det er det, vore prester altfor ofte mangler frimo
dighel til at hævde i ord og i liv, som de i troskap mot sin
store gjerning har kjærlighetens og al sandhets pligt til at gjøre.
Jeg siger ikke og jeg mener ikke at de bevisst
svigter sin pligt. Dertil trør jeg, vore prester gjennemgaaende
er for ærlige og for nidkjære. Nogen av dem har overhodet
ikke sans for denne sammensmelten av religiøst og kulturelt
ansvar. Det har en ensidig religiøs paavirkning foi skyldt.
Men der er andre, som har denne sans og kjender det dob
belte ansvar. Men de har frygt for at miste den religiøse
indflydelse paa menigheten, hvis de utsætter sig for at miste
sit «ry som kristen». Og saa gir de efter for den frygt, fordi
de kjender det religiøse ansvar sterkest. De opfatter sin stil
ling nærmest som förständer for den «troende» del av menig
heten. Saa ser det ut. Men prestens stilling skulde vel i
ikke mindre grad være evangelieforkynderens, der i Jesu
navn og ved Jesu ord skal opsøke og søke at vinde dem,
der staar utenfor de «troendes» kreds. Derfor kan det kul
turelle og det religiøse ansvar ikke skilles ad det flyter
sammen og maa for en prest kjendes like sterkt.
Hvis vi opfattet vor stilling slik, saa hadde vi øie og hjerte
for alt menneskelig alt, som der er noget godt og ædelt
og værdifuldt i da hadde vi ogsaa aapen sans for kul
turen. Og den aapne sans først og fremst kjærligheten
vilde i kulturel henseende opveie mangt, som en daarlig øko
nomi stiller sig i veien for. Der vilde trods de daarlige
prestegaarde og huse og lønninger trods laan og simoni
og drikkepenge leves et vaakent kulturliv indenfor mange
skrøpelige prestegaardsvægge.
Men magt i arbeidet paa at dra kultur og kristendom
sammen og lægge kulturlivet ind under kristenlivet vil der
ikke bli, før presterne faar økonomisk adgang til at fylde sin
kulturelle sans og sin kulturelle trang med positivt og om
fattende kjendskap til kulturlivets særlige art og krav.
469

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0477.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free