- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
481

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Lyder Brun: Adolf Harnack

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Adolf Harnack.
forskningen heppe følge ham. Snarere vil den se det som
sin opgave at føre «protestantismens dogmehistorie» like
saavel som katolicismens - - ned til nutiden. Men ved sin
sammenknytning av dogmehistorien med aandshistorien og
kirkehistorien idetheletat, ved sit fine blik for de slynge.dc
traade i historiens væv, forut en ved en fylde av enkelte
synspunkter og erkjendelser, har Harnack for altid reformert
dogmehistorien og løftet den op til en av den teologiske
videnskabs betydningsfuldeste discipliner.
Fornten dogmehistorien er det især litteraturhistorien
den oldkirkelige litteraturhistorie Harnack har viet sine
kræfter. Et vældig verk om de to første aarhundreders kri
stelige litteratur venter endnu paa sin avslutning. Hvad der
hittil er offentliggjort, omfatter kun overleveringen og krono
logien, er altsaa av forberedende art. Den egentlig litteratur
historiske fremstilling utestaar endnu, og imøtesees med den
største spænding. Hvor grundig Harnack ogsaa her arbeider,
viser sig bedst gjennem de monografier som han i de sidste
aar har utsendt, fordi de ikke lot sig indføie i det store
verk: indtrængende studier over Lukasevangeliet og Apostel
historien og over Jesu ord og taler, studier som betegner
en værdifuld berikelse for den nytestamentlige indlednings
videnskab
Karakteristisk for Harnacks litteraturhistoriske arbeider
er den respekt for traditionen som han tildels i motsæt
ning til kriticismen inden den nyere teologi - - baade selv
utviser og med eftertryk reiser krav om. I sine sidste arbei
der har han saaledes overrasket den kritiske teologi ved en
energisk hævdelse av at Paulus’ diseipel Lukas virkelig er
forfatter av det tredje evangelium og av Apostelhistorien. Og
allerede i det første bind av sin «Kronologi» fastslog han
paa opsigtsvækkende maate en tilbakegaaende bevægelse i
den litteraturhistoriske forskning paa nytestamentlig og old
kirkelig omraade. «Der har været en tid og det store
publikum lever endnu i den – da man trodde at maatte
bedømme den ældste kristelige litteratur, det nye testamente
iberegnet, som et væv av bedragerier og forfalskninger. Denne
tid er forbi. For videnskaben var den en episode hvori den
har lært meget og hvorefter den maa glemme meget ....
Jeg undser mig ikke for at bruke ordet tilbakegaaende, ti
481

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0489.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free