- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
482

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Lyder Brun: Adolf Harnack

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Lyder Brun.
man skal nævnc tingene ved sit rette navn, og vi er i kri
tiken av den ældste kristendoms kilder uten tvil i en tilbake
gaaende bevægelse til traditionen.»
Overfor den saakaldte «religionshistoriske skole»
inden teologien har Harnack indtat en reservert holdning
som tildels er blit tat ham temmelig ilde op. At den mand
som seiv har fremstillet dogmet som en konception av den
græske aand paa evangeliets grund, ikke savner syn for
kristendommens nære sammenhæng med sit historiske mi
lieu, og ikke vil ha teologien avspærret fra samarbeide med
den almindelige religionshistoriske forskning, burde dog være
indlysende for enhver rolig iagttager. Hvad han hævder er
i virkeligheten den sandhet at enhver religion i første række
maa forstaaes ut fra sig seiv. Hvad han bekjæmper er den
religionshistoriske dilettantisme, de falske belysninger og de
forhastede kombinationer.
Derfor advarer han den religionshistoriske skoles mænd
mot at lægge for megen vegt paa «arabeskerne», d. v. s. paa
alt det niere eller mindre døde stof som enhver stor histo
risk bevægelse slæper med sig fra fortiden ved siden av sine
levende tanker. Og derfor kan han paa den ene side si:
«Den religionshistoriske forskning lider utvilsomt ofte av en
kunstig isolering av problemerne»; men i samme aandedræt
tilføie: «dog endnu dypere skades den av en sammenlignende
mytologi som sætter alt i kausal forbindelse med alt, ned
river faste gjærder, lekende slåar bro over skillende avgrunde
og spinder kombinationer ut av overfladiske likheter.» «Paa
den maate kan man i en haandevending gjøre Kristus til
solgud eller til en hvilkensomhelst anden gud, Maria til den
store moder, de tolv apostler til de tolv maaneder; man kan
ved Jesu fødselshistorie la sig erindre om alle gude-fødsels
historier paa én gang eller om en hvilkensomhelst enkelt
iblandt dem, man kan i anledning av duen ved daaben ind
fange alle mytologiske duer eller la alle berømte æsler troppe
op ved siden av æslet ved indtoget i Jerusalem, og saaledes
med «religionshistoriens» tryllestav lykkelig skatfe ethvert
spontant træk av veien. Ja, at forklare alt paa denne maate
betyr virkelig at skaffe alt avveien; man undrer sig tilsidst
bare over at menneskene engang, i den gråa fortid, har hat
saa mange gode indfald, men siden slet ingen fler.»
482

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0490.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free