- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
552

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Chr. Collin: Brorskapets religion

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

og kast det fra dig! Ti det er dig gavnlig, at et av dine
lemmer tapes, og ikke dit hele legeme kastes i helvede!»

Talen er stundom voldsomt lidenskabelig, paradoksal,
men ogsaa vidunderlig mild og sagtmodig, fuld av sødme.
Hvitglødende intens, men usigelig ren og skjær. Den hvite
liljes tale.

*     *
*



Dette er kristendommen, som for alle tider aander av
foraar. Men hvilken forskjel mellem kristendom og kirke!

Ingen historisk kjendsgjerning er sikrere end den, at
brorskapets religion under sin erobring av Romerriket ikke
trængte igjennem i sin helhet. Den formaadde ikke at
gjennemsyre den politiske og økonomiske samfundsorden.

Under sin verdenserobring blev Kristkirken erobret av
verden. Biskopkirken «adapterte» sig næsten umerkelig efter
den gamle, før-kristelige stats- og samfundsorden.

Det er en historisk feiltagelse at tro, at kirken gik
væsentlig uskadt og seierrik ut av de store forfølgelser. Men
endnu mere end forfølgelser virket selve den sociale
voksegrund, hvori kirken blev dypere og dypere rotfæstet, nemlig
den antike, græsk-romerske kultur. Kirken blev helleniseret
og romaniseret. Den blev omdannet av sit jordsmon,
tillempet efter sit milieu. Kirkens lærebygning blev en ny form
av græsk filosofi. Kirken som organisation blev en ny
Romerstat, indenfor Romerstaten, — en romersk kirkestat
med en enevældig, bureaukratisk forfatning.

Endnu den dag idag bestaar jo Romerstaten som et
rudiment, i form av kirkestaten i Vatikanet, omgrænset av
dettes mure. Er det ikke merkelig, at det skulde bli den
kristne kirke, som kom til at bevare den gamle enevældige
Romerstat like ind i det tyvende aarhundrede? Intet viser
bedre, i hvilken grad kristendommen paa et væsentlig punkt
blev overvundet av Romerstaten og tat i dens tjeneste.

Den vestromerske kirkestat er, som verdslig stat, ikke
mere end et rudiment. Men den øst-romerske kirkestat
lever endnu som det store russiske tsar-rike, en kraftig
avlægger og arvtager av det byzantinske keiserdømme. Og det
er værdt at lægge merke til, at det er den græske kirke, som
opretholder det russiske militær-despoti. Kirken er vel den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:25:28 2024 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1910/0560.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free