- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
563

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Chr. Collin: Brorskapets religion

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Brorskapets religion. wo
professor Schmoller og andre, har i et opsigtsvækkende verk,
«Handels- und Mach tp oli ti k» (i to bind, fra 1900),’
pekt paa den kjendsgjerning, at vi er kommen ind i en ny
merkantilismens tidsalder, med store kolonial- og handels
kriga Men dertil kommer en voksende klasse-kamp, som
let kan gaa over til kroniske borgerkrige, som i det gamle
Hellas. Vor økonomiske samfundsordning, baade individerne,
klasserne og nationerne imellem, er en kamp-ordning. Og
jo mere gevinsterne vokser, ved maskinkræfternes hjælp,
desto større blir kamplidenskapen. Inden hvert land staar
snart arbeidsgivere og arbeidere rustet som to fiendtlige hære.
Det förekommer mig indlysende, at nutidskulturen driver
henimot en lignende utgang som den antike kultur. Den
gang reiste folkenes inderste livsinstinkt en række av
idealistiske bevægelser, som næsten alle utmundet i kristen
dommen, og som søkte at øve motvegt mot havesykens og
nydelsessykens kamp om materielt bytte. Alene ut fra delte
synspunkt blir kristendommens fremblomstring fuldt for
klarlig. Man har tidligere, paa den tid da den unge Schiller
skrev «Die Götter Griechenlands», eller da Heine skrev
«Deutschland», eller Ibsen «Keiser og Galilæer», aldeles mis
forstaat kristendommens forhold til den græske kultur.
Den store idealistiske bevægelse, som jeg paa et andet
sted har sammenlignet med de antitoxin- og alexin-dannende
processer i den menneskelige organisme, kom for sent til at
redde oldtidskulturen fra et tilbaketog. Men den tok ialfald
ledelsen av dette tilbaketog og la derunder grundlaget for
en ny kultur-fremrykning, ved at bygge op nye samfund,
fyldt av en ny livstro.
Den antike idealismes største vanskelighet var vel den,
at den ikke hadde nogen utviklet samfundsvidenskap til sin
hjælp Heller ikke nogen høit utviklet anvendt naturvidenskap.
Ogsaa andre forhold, som ovenfor er antydet, bidrog sit
til, at den antike idealisme, baade den platonisk-stoiske og
den kristelige, blev ensidig spiritualistisk og ringeagtet ma
terielle livsgoder. Paa denne maate blev brorskapets religion,
baade hos stoikerne og hos de kristne, likefrem revolutionær
i forhold til den ældre antike tragten efter andel i alle livs
goder, og i forhold til selve den menneskelige natur.
I den antike idealismes altfor revolutionære karakter,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0571.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free