- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
564

(1890-1914) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Chr. Collin: Brorskapets religion

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Chr. Collin.
som netop i Jesu store tale, fremmodnet i en vaarnat i
bøn paa berget, har faat sit skarpeste og sublimeste uttryk,
deri ligger efter mit skjøn en væsentlig grund til, at den
ikke formaadde at stanse den antike kulturs opløsning. Selve
Kristkirken maatte akkommodere sig, adaptere sig, foråt kunne
overta ledelsen av Romerriket. Den maatte lempe sig, ikke
alene efter Romerstaten, men ogsaa efter den menneskelige
natur. Fattigdommens og brorskapets smaa samfund maatte
foreløbig for en stor del vige tilside og blot litt efter litt komme
til undsætning og hjælpe til ved den nye samfundsdannelse.
Kristendommen var i sin oprindeligeform
altfor revolutionær. Ganske anderledes revolutionær
end nutidens socialdemokrati. Ja endog paa sæt og vis mere
omveltende end nutidens anarkisme. Denne sidste vil om
styrte staten og de bestaaende samfund. Men de første kristne
haabet og forkyndte, at deres Messias vilde inden utgangen
av et slegtled komme igjen og omstyrte hele den bestaaende
verdensordning, tilintetgjøre den gamle himmel og jord. Og
saa denne ultra-radikale katastrofe-drøm var i nogen grad en
fortsættelse av græske filosofers lære om en stor verdens-
brand og en verdensfornyelse 1.
I hvilken grad den antike idealisme var yderliggaaende
revolutionær, ser vi allerede av de græske kynikere, eller av
Platons stat.
Brorskapstanken maatte dengang optræde som en like
frem diametral motsætning til den naturlige menneskelige
trang til at faa del i alle jordens goder.
Ogsaa nutiden trænger en stor idealistisk bevægelse, en
fornyet brorskapets religion til sin redning. Men hvad der
gir haab om, at tidens fylde nu er inde, langt mere end den
gang, og at nutidskulturen muligens (omend ikke uten stor van
skelighet) vil kunne undgaa en kolossal tilbakegang, er dette,
at idealismen denne gang ikke behøver at være saa yderlig
gaaende revolutionær, ikke saa spiritualistisk overspændt, ikke
saa negativ overfor menneskenaturens medfødte evner og drifter.
1 Den gammelnorske litteraturs største digt, «Vøluspaa», med beretningen
om Ragnarok og Gimle, peker ikke alene tilbake til kristelige forestillinger og
sibylinske spaadomme, men giennem disse til stoiske og platoniske
forestillinger, som igjen er bygget paa endnu langt ældre kaldæisk astrolog..
Hvor tidsmæssig drømmen om en verdensfornyelse og et Gudsrike paa jorden
var paa Jesu tid, ser vi kanske bedst av Vergils berømte 4de ecloge i Bucohca.
564

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 31 02:28:14 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/samtiden/1910/0572.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free