- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Enogtyvende aargang. 1910 /
647

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Edv. Bull: Aristide Briand og hans gjerning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Aristide Briand og hans gjerning.
det lot sig gjennemføre, og med det fik man foreløbig nøie
sig. Man maatte ikke glemme, at loven var git «for de tal
rige katoliker i dette land».
Høiest gik bølgerne om den berømte «artikel 4». Det
gjaldt «kultusforeningerne», som skulde overta kirkens eien
domme efter kjendelse av domstolene. Hvordan skal det
gaa, sa den kloke, gamle, konservative politiker Ribot, hvis
der er flere stridende kultusforeninger1? Efter hvilke prin
ciper skal da domstolen bestemme om kirkens eiendomme?
Den förening skal ha dem, svarte Briand, som føier sig
efter sin egen religions almindelige forskrifter. Det var en
avgjørelse til fordel for de ortodokse; biskopen var i den
katolske kirke den, som maatte avgjøre, om vedkommende
förening var i overensstemmelse med kanonisk lov. For
hans kjendelse maatte den borgerlige domstol bøie sig. Heller
ikke denne konsekvens veg Briand tilbake for; og naar man
hævdet, at ogsaa prester maatte ha samvittighetsfrihet, svarte
han : De schismatiske prester har ret til at gaa ut av huset, men
ikke til at ta indboet med sig. Clemenceau og de anti
klerikale behandlet Briand som «papist», men støttet til Ribot
paa den ene side og Jaurés paa den anden fik han drevet
sin kamp igjennem. Artikel 4 blev vedtat, som han vilde
ha den. «La separation est faite,» ropte Jaurés. Den 3dje
juli blev loven færdig i kammeret, senatet vedtok kammerets
beslutning, og den 9de december 1905 kunde loven kund
gjøres. Den var drevet igjennem før valgene, man hadde
sluppet uhyggen ved en religiøst fanatisk valgagitation. Aristide
Briand stod som seierherre.
Nu skulde begivenheterne vise, hvor megen ret han
hadde, hvor megen politisk klokskap der laa i loven. Vi
begynder dermed at komme ind paa et omraade, som endnu
ikke helt tilhører historien. Vi vet endnu ikke, hvad ind
ilydelse den faar paa katolicismens fremtidige stilling i Frank
rike. Men dens politiske virkninger kjender vi, og nogen
bemerkninger om dem maa være mig tillått til avslutning.
Lovens fædre blev skuffet i sit haab om at ha gjort den
antagelig for kirken. De franske biskoper hadde nok ten
denser til at bøie sig; men de maatte vente paa ordre fra
Rom. Det er nemlig ikke den mindst vigtige følge av skils
missen, at det nu for alvor er ute med gallikanismen;
647

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:25:28 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1910/0655.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free